Spännande verklighetsdrama

"Mogadishu" är en tysk tv-film som skildrar kapningen av Lufthansa 181 från Palma de Mallorca till Frankfurt, ett av de mest omtalade terrordåden kopplat till den ökända Baader-Meinhof-ligan i slutet av 70-talet. Faktum är att filmen är från 2008, samma år som "Der Baader Meinhof Komplex", vars handling stundtals tangerar "Mogadishus", hade premiär och prisades för sin dramatiska skildring av en av de mörkare epokerna i tysk efterkrigshistoria.

Det är lika bra att från början slå fast att "Mogadishu" inte är lika bra som sin mer kända syskonfilm. Den har lägre budget och känns mer tv-mässig, och annat är väl inte att vänta. Men i sina mest lyckade scener är den ändå förbaskat spännande och välspelad.

Mogadishu är huvudstaden i Somalia, och dess flygplats är var det kapade Lufthansa 181 till slut hamnade efter ett otal mellanlandningar. Kapningen utfördes av den palestinska vänstergruppen PFLP som en sorts gentjänst till tyska RAF, och målet med aktionen var att få ett antal medlemmar, däribland Andreas Baader och Ulrike Meinhof själva, från den senare organisationen släppta ur västtyskt fängelse. Tyska myndigheter, med Bundeskanzler Helmut Schmidt i spetsen, hade en fast hållning mot att förhandla med terrorister, varför dramat drog ut på tiden till hela fem dygn för de 86 i gisslan, innan det avslutades med att kommandosoldater stormade planet.

"Mogadishu" gör ett bra jobb med att skildra hela det komplexa förloppet, från skräcken i flygplanet till det politiska spelet bakom kulisserna. Trots att inledningen, där kapningens bakgrund ska etableras, är lite för snabb och hafsig, hittar filmen sitt tempo så snart vi kommer till berättelsens kärna. Det mänskliga dramat utspelar sig främst mellan flygkapten Jürgen Schumann (Thomas Kretschmann), som gör allt för att rädda sina passagerare och försöka överlista kaparna, och "kapten Mahmud" (Saïd Taghmaoui), som terroristernas labila ledare kallade sig. Samtidigt är det imponerande hur väl man lyckats fylla ut de många sidokaraktärerna och faktiskt ge dem egna personligheter.

Spänningsnivån stiger genom hela handlingen, mycket tack vare det kvasidokumentära kameraarbetet, vilket låter åskådaren ana hur det skulle kännas att i flera dagar vara instängd i ett litet utrymme med fyra pistolviftande galningar. Upplösningen med stormningen av planet är ett riktigt "edge of your seat"-moment, även om man är bekant med de faktiska händelserna sen tidigare. "Der Baader Meinhof Komplex" sitter med sin breda skildring trygg som den definitiva filmen om tysk terrorism på 70-talet, men "Mogadishu" är en utmärkt fördjupning i en del av den större bilden.

Finns inget.

1. Kapningen av Lufthansa 181 brukar ses som en del av den så kallade "tyska hösten", en serie terrorrelaterade händelser i slutet av 1977.

2. 1977 var Somalia inte ett land av politiskt kaos, utan någon sorts kommunistdiktatur.