Underutnyttjad potential

Amerikanska rättegångsdraman ligger mig varmt om hjärtat. Hollywoods tagning på det amerikanska rättssystemet är som klippt och skuret för både thriller, drama och komedi. I "The Whole Truth" får advokaten Ramsay (Keanu Reeves) en till synes omöjlig uppgift när han ska försvara den unge Mike (Gabriel Basso) som anklagas för att ha mördat sin pappa. Problemet är att Mike inte pratar med någon, inte ens sin advokat, och med överväldigande bevis från åklagarsidan får Ramsay ta till alla knep han kan för att försöka rädda Mike undan en fällande dom.

Ramsay är förutom advokat även en nära vän till familjen och tidigt anar man något mer än vänskap till mamman Loretta (Renée Zellweger). Finns det månne hemligheter under ytan som har koppling till mordet? Den frågan är det som den här dramathrillern vilar på men tyvärr lyckas inte regissören Courtney Hunt bygga något spännande av det hela. Manuset innehåller en del intressanta trådar som aldrig följs upp ordentligt.

Man har också underutnyttjat miljöerna som med rätt tweaks kunde ha gjort det här till en mer elektrisk thriller än vad det nu är. Som åskådare fattar man ganska snabbt att det finns något mellan Ramsay och Loretta och här finns en potential till en svettig, sexig thriller som aldrig realiseras. Tänk "The Hot Spot" med Don Johnson eller "Het puls" med Kathleen Turner. I stället blir det en småtråkig rättegångshistoria med få överraskningar och väldigt lite känslomässigt engagemang.

Skådespelarna är dock bra. Keanu Reeves fick hoppa in blott fyra dagar innan inspelningen drog igång och med tanke på det gör han det bra. Ännu bättre är Renée Zellweger och Gugu Mbatha-Raw som Ramsays assistent. Bäst i den lilla ensemblen är dock Jim Belushi som den mördade fadern, vilket är kul att se. I slutet av 80-talet och en bit in på 90-talet gjorde han både komedi och mer dramatiska roller och var ofta bättre än sina filmer. Det är kul att han får visa upp sig här även om det är i en sadistisk roll. För mig är skådespelarna behållningen i detta rättegångsdrama som skulle kunna ha blivit så mycket mer.

1. Det var Daniel Craig som ursprungligen var ämnad att spela Ramsay, men han drog sig alltså ur med blott fyra dagar kvar till inspelning.

2. Det här är Renée Zellwegers första filmroll på sex år.

3. Nyligen fyllda 62 och Jim Belushi verkar fullt sysselsatt. I år medverkade han i åtta olika tv- eller filmproduktioner och nästa år kan vi se honom i ytterligare fem. Bland dessa sticker "Twin Peaks" och en ny Woody Allen-film ut.

THOMAS HELSING (2016-12-07)