En udda film

Äldre generationer brukar prata om Elvis Presley vs. Tommy Steel. I min generation handlade det om Stephen King vs. Dean R. Koontz. I och för sig ska jag inte säga att jag aktivt gjorde ett val mellan de två produktiva författarna, men i mitt fall blev det King för hela slanten. Dock har jag - utan att ha läst en enda av hans böcker - hållit mig à jour med Koontz produktion och är medveten om att han skapat karaktären Odd Thomas som levt vidare i många fler böcker än den som bär hans namn och som nu tio år efter att den kom ut blivit en film.

Formen på filmen är lite udda. Framför allt är den inte alls så som jag hade föreställt mig att en Koontz-filmatisering skulle vara. Här känner jag direkt att jag saknar att jag inte läst boken. Är den skriven med samma ton som filmen har, eller är det något som blivit när regissören Stephen Sommers ("Mumien"-filmerna med mera) skrivit manuset? Jag vet inte, men vad jag vet är att jag inte alls var beredd på det jag fick.

Odd Thomas (Anton Yelchin) är vad han heter. Lite udda. Han kan nämligen se döda människor, men använder sina kunskaper till att lösa mordmysterier. Han kan även förhindra att mord ska begås då han utöver döda människor även kan se skuggliknande varelser som han kallar för Bodacher. Dessa dyker upp när något hemskt är på väg att hända. I den här filmen ser han extremt många på en gång vilket indikerar att något riktigt hemskt kommer att ske - och den enda som kan göra något åt saken är Odd Thomas.

Filmen snuddar vid att vara en komedi. Det finns mycket humor i filmen i form av sarkastisk dialog, småskruvade detaljscener och en allmänt lustig känsla. Det här känns per automatik mycket Stephen Sommers i och med att hans "Mumien"-filmer har en liknande känsla. Jag känner mig lite förvirrad för jag vet inte om det är rätt ton i förhållande till boken eller om det är helt fel. Det känns mest udda.

Men det blir ändå en underhållande film som känns lite besläktad med "Men In Black" och "John Dies at the End". Specialeffekterna är bra och dessutom innehåller storyn, lite lätt oväntat, en av de mest gripande kärlekshistorier jag sett på senare tid.

1. Det finns i dagsläget ytterligare fem böcker om Odd Thomas och den sjätte - "Saint Odd" - släpps i slutet av 2014. Dessutom finns det en prequelserie i tecknat format.

2. Om det blir fler filmer baserade på karaktären är inte känt i dagsläget, men det finns ju som listat ovan mycket att beta av.

3. Patton Oswalt gör en kort scen i filmen. Tydligen blev övriga scener med karaktären bortklippta.