För de redan frälsta

Det är ett mastodontprojekt att ge sig på att filmatisera hela Bibeln. En del skulle säkert kalla det för dömt att misslyckats men The History Channel har tillsammans med det religiösa produktionsbolaget LightWorkers media faktiskt lyckats framställa något som är sevärt. Åtminstone för de som har något intresse av Bibeln eller den kristna religionen.

Trots nästan åtta timmar fördelat på tio avsnitt har man förstås varit tvungna att sålla i materialet. I det här fallet är det tiden fram till att Abraham påbörjar sin vandring mot Kanaan som återberättas i högt tempo i en slags resumé. Det hela dramatiseras av att Noa kastas omkring inne i sin ark under syndafloden och återberättar vad som hänt. Således hoppas till exempel historien om Adam och Eva nästan helt över.

Därefter fortsätter man plöja det gamla testamentet men det går väldigt hackigt framåt. Ibland har man ett behagligt tempo i berättandet och ibland har man så bråttom att historierna blir lidande. Och oavsett vad man tycker om religionen som sådan så innehåller Bibeln några av de bästa sedelärande sagor och historier som någonsin uppdiktats. Det blir redan i avsnitt två ganska uppenbart att den här serien är gjord med kristna i åtanke och inte för att man velat skapa en bra serie för den stora allmänheten. Till exempel är de sju farsoterna som hemsöker Egypten under Moses tid en sak som skulle kunna bli riktigt bra som visuellt drama men det tillhör tyvärr de delar som skyndas på och visas i snabba klipp. Andra delar segar på alldeles för länge, förmodligen för att de är viktigare att betona ur kristen synvinkel.

Störst krut har man lagt på Nya testamentet och berättelsen om Jesus som tas upp i hela fem avsnitt. Här blir också berättartempot behagligare eftersom Jesus liv är en mer sammanhängande historia. Jesus porträtteras här av portugisen Diogo Morgado och det kan mycket väl vara den bästa versionen av Jesus hittills. Till en början verkar han vara en lite väl tvålfager kandidat men under seriens gång visar han upp all den bredd och det emotionella djup som krävs för att fånga karaktären.

Slutintrycket av serien är ändå bra, trots att man aldrig lyckats helt bestämma sig för om det är ett drama eller en dokumentär. "The Bible" vacklar mellan de två uttryckssätten men blir aldrig lidande av det särskilt länge. Det är en alldeles utmärkt serie för kristna, de som är nyfikna på Bibeln eller bara vill ha en genväg till att ta sig an det viktigaste. Serien som sådan når rent dramaturgiskt inte upp till Hollywoods gamla storfilmer som "Ben-Hur" eller "De tio budorden" men så var de inte alltid så sevärda heller. Men det man avsett att göra har man gjort på ett mestadels bra sätt och det är inte utan att jag blir lite nyfiken på vad man kommer att göra med uppföljaren.

I en serie korta filmer berättas det om hur serien kom till, hur man hittade skådespelarna, hur musik och specialeffekter skapades samt en liten film helt tillägnad de små "mirakel" man påstår inträffade under inspelningstiden. Gemensamt för dem alla är att man allt för ofta hemfaller åt att hylla producentparet Roma Downey och Mark Burnett vilket blir rätt tjatigt efter en stund. I övrigt innehåller de det man kan förvänta sig.

Det hela avrundas med en ganska dassig musikvideo, gjord med klipp från serien och en gammal tidig 90-talslåt med Kenny Rogers.

1. I februari skall en slags uppföljare ha premiär. Då kommer Diogo Morgado att reprisera sin roll som Jesus när man fokuserar på händelserna efter hans död.

2. När får vi se något liknande baserat på Koranen?

3. En hätsk diskussion blossade upp i USA när serien sändes där första gången. I ett par avsnitt förekommer Djävulen och många menade att det var både förtal och förtäckt politisk propaganda då de ansåg att han var väldigt lik president Barack Obama. Visst finns det små likheter, men jag skulle nog inte ha tänkt på det om jag inte läst om det innan.

THOMAS HELSING (2013-12-24)