Mörk humor med välspelade karaktärer

"Getting On" handlar om en långtidsavdelning för äldre kvinnor på ett sjukhus i Los Angeles. Där jobbar två sköterskor som gör så gott de kan för att behaga läkarna, en översköterska som gärna vill ha kontroll över allting och forma avdelningen till en lycklig plats samt en läkare som absolut inte vill vara där utan tillbringa all sin tid på sin studie om avföring.

Det märks direkt att detta är en mörk komedi, främst i estetiken. Trots att det utspelar sig i Los Angeles som är känt för solsken och ljus är allting i serien väldigt mörkt. Allt det vi är vana att se utspela sig i änglarnas stad, så som drömmar om att bli något stort och rika människor som gör bort sig, är som bortblåst i "Getting On". Här får vi i stället möta baksidan av staden, den mer vardagliga sidan som allt fler kan känna igen sig i.

Dock är det en väldigt mörk humor rakt igenom serien som kräver att man faktiskt gillar det lite mörka och råa. Exempelvis är öppningsscenen att en av sköterskorna sitter bredvid en patient och håller henne i handen samtidigt som hon spelar ett spel på sin mobil. Plötsligt inser hon att patienten dött utan att hon märkt det. Jag har aldrig tyckt den typen av humor är särskilt rolig så jag drar knappt på mungiporna. Dock kan jag utan tvekan se att de gör den bra. Scenerna är genomtänkta och hade jag gillat mörk humor hade jag troligtvis behövt torka tårarna av allt skratt. Ibland kan jag faktiskt komma på mig själv att småfnissa, inte för humorn i sig, utan för att skådespelarna är så perfekta i sina roller. Både Alex Borstein som spelar sköterskan Dawn och Laurie Metcalf som spelar läkaren Jenna skulle kunna vara födda endast för att spela dessa karaktärer.

Kort och gott så är detta en perfekt komedi för den som gillar mörk humor och välgjorda serier med bra skådespelare.

De extra scenerna ger egentligen ingenting extra. Ett plus är dock att scenerna inte känns helt tagna från ingenstans och man förstår dem trots att de inte är i kontext med andra scener. Dock säger det nog mer om resten av serien än just om dessa scener.

Det roligaste på DVD:n är Gag Reel. Där bjuder skådespelarna på sig själva, inte bara då de säger fel, men också då de låter sina karaktärer gå så långt de kan även om det aldrig skulle vara socialt acceptabelt i verkligheten eller i serien.

1. "Getting On" är en adaption på en brittisk serie med samma namn från 2009.

2. I ett avsnitt är det en patient från Sverige med som endast pratar svenska och gör det också flytande. Sen kommer hennes son som bryter väldigt mycket på tyska när han pratar svenska.

3. "Caring for their patients even if it kills them" är seriens tagline, trots det är det endast en av sköterskorna som faktiskt verkar bry sig om sina patienter.