Kuslig thriller med minnesvärd Gyllenhaal

Jag är knappast ensam om att ha upptäckt Jake Gyllenhaal med titelrollen i "Donnie Darko" för snart femton år sedan. Det var en minst sagt oförglömlig insats, som gjorde att Gyllenhaal blev ett namn och ansikte att lägga på minnet. Under den tid som gått sedan 2001 har han gjort mycket bra, och rollen som Louis Bloom i "Nightcrawler" blir ytterligare en karaktär på topplistan. En läskig typ som Gyllenhaal format både fysiskt och psykiskt.

Karaktären som sådan är en som man skulle vilja veta mer om. Vad är hans historia och vad finns i hans framtid efter att filmen tagit slut? En solklar socio- eller psykopat som i inledningen av filmen försörjer sig genom olika stölder. Byggmaterial och andra föremål förvandlas snabbt till pengar, men det räcker inte. Det är när Louis kör förbi en brinnande bil och ser hur några poliser kämpar med livet som insats för att rädda chauffören som han blir varse om en ny möjlighet att tjäna pengar. Han ser nämligen hur Joe Loder (Bill Paxton) dyker upp med sin kamera och filmar hela rasket. Nyfiken ställer Louis frågor och får svar. Nyhetsprogrammen betalar pengar för bra videomaterial från olyckor och brottsplatser, så Louis byter en stulen cykel mot en videokamera och en polisskanner. Han blir precis som Joe en nightcrawler.

Ganska snabbt får han ett klipp sålt till en mindre tv-kanal där nyhetschefen Nina Romina (Rene Russo) är tydlig med vilket material de vill ha. Gärna lite blodigt och helst med vita offer. Louis levererar och som den affärsman han gärna ger sken av att vara anställer han en praktikant som kan hjälpa till. Snabbt har Louis levererat så pass mycket att han kan uppgradera både utrustning och bil (men fortfarande inte betala praktikanten), men han vill fortfarande ha mer. Han vill även vara mer och pressar nyhetschefen på olika vis samtidigt som klippen han levererar blir allt mer och mer närgångna, så nära att polisen intresserar sig för honom.

Jag vill inte jämföra med "Taxi Driver" men det är någonting med de här bilfärderna i natten. Det ger en speciell känsla, och i kombination med ett underliggande obehag blir "Nightcrawler" en effektiv thriller. För min egen del utvecklas filmen åt ett helt annat håll än vad jag trott och det är i sammanhanget inte något negativt. Det otrevliga som ligger och ruvar i bakgrunden är något helt och hållet grundat i verkligheten och det gör filmen ännu mer ryslig.

Jag vill dock belysa att det inte är någon skräckhistoria på något vis utan bara en kuslig thriller där Jake Gyllenhaal gör en av de insatser han kommer att bli ihågkommen för.

Utöver kommentarspåret finns en hyfsat basic bakomfilm på fem minuter med bilder ur filmen, lite citat och så vidare. Plikttrogen promotion utan någon större mervärde, tyvärr.

1. Jake Gyllenhaal gick ned ett tiotal kilon för rollen, bland annat genom att träna upp till åtta timmar per dag.