Den glömske polisen

I "Mordbrännaren" får Wallander som titeln avslöjar jaga en mordbrännare. Eller rättare sagt mordbrännaren jagas av den lilla by som han återvänder till efter avtjänat straff. De boende i byn vill nämligen inte ha honom där efter vad han gjort och när det sedan börjar brinna i byn igen blir det inte lättare för honom att flytta tillbaka. Men är han skyldig även denna gång? Eller är det någon som försöker sätta dit honom? Det är det Wallander försöker reda ut.

Men även om detta är en rätt intressant handling överskuggas den rejält av Wallanders alzheimer som det nu inte råder några som helst tvivel om att han lider av. Han berättar det dock inte för någon. Inte för dottern eller kollegorna men det blir svårare och svårare att låta bli när det börjar sätta käppar i hjulet för hans dagliga arbete. Hemmet är fullt av kom ihåg-lappar och han är riktigt illa ute.

Detta är en rätt oväntad vändning även om det varit på gång under flera filmer. Nu finns det dock ingen återvändo om man inte låter forskarna i filmen hitta ett botemedel vilket jag verkligen hoppas att man inte gör. Min gissning är att nästa film är den sista och att Wallander då antingen kommer vara helt borta eller så tar han livet av sig. Vilket som så är detta slutet på Wallander-filmerna. Eller rättare sagt Wallander-filmerna med Krister Henriksson. Vi har ju sett tidigare att man kan göra omstarter på mer komplicerade filmserier än denna.

"Mordbrännaren" är en bra Wallander-film även om jag nog tycker att själva storyn kommer lite i skymundan av hans sjukdom. Det är mer en film om Wallander än något annat och om det kan man ju tycka vad man vill, men jag tror man får ta detta för vad det är - upplägget för slutet på Wallandereran.

1. Krister Henriksson spelar dement väldigt bra.

2. Känns fortfarande rätt konstigt att detta är hur Wallander slutar sina dagar.

3. Det känns lite larvigt att Wallander tvivlar på att Linda kommer finnas där för honom. Hon har ju aldrig givit honom någon anledning att tvivla.