Allt annat än en vanlig utdrivning

När man hör exorcism i filmsammanhang är det svårt att låta bli att tänka på Max Von Sydow och "Exorcisten", men i "The last exorcism" lyckas man faktiskt ta konceptet ett steg längre. Här får vi i vad som ska föreställa en dokumentär följa prästen Cotton Marcus som tar oss med för att utföra en fejkutdrivning. Cotton har jobbat som predikant sedan barnsben och genomfört mängder med utdrivningar. Ingen på riktigt, men vad spelar det för roll? De som är besatta mår bättre. De vars sådd går åt skogen märker en förbättring. Hur fel kan det vara?

Nu ska Cotton ta med sig ett filmteam och åka ut till familjen Sweetzers vars dotter Nell sägs vara besatt och nattetid döda familjens djur. Cotton åker ut till gården och vet ju redan i förväg att han kommer att utföra en av sina utdrivningar, men låtsas ändå undersöka Nell för att se om en utdrivning verkligen är nödvändig, vilket den naturligtvis är. Efteråt verkar sen allt vara frid och fröjd och Cotton och hans filmteam åker till sitt hotell för att sova. Mitt i natten dyker dock plötsligt Nell upp och något är väldigt fel med henne…

Jag gillar upplägget i filmen. För även om det inte direkt är nyskapande med fejkade dokumentärer känns detta lite nyskapande… och fräscht. Dessutom är det riktigt bra gjort och det är oväntat få scener där man kommer på sig själv med att sitta och undra varför kameramannen fortsätter att filma i stället för att springa för livet som i så många andra filmer av den här typen.

Dessutom gör både Patrick Fabian och Ashley Bell riktigt bra insatser som Cotton och Nell. Båda är lysande i sina roller. Även de andra gör bra ifrån sig men just dessa två utmärker sig lite extra. För att återknyta till "Exorcisten" så får vi inte några kaskadspyor och huvudsnurrningar här, men det gör inget. Här är det lite mer antydningar och det gillar jag. Det enda som jag inte är helt nöjd med är filmens slut som känns lite stressat och inte helt genomtänkt tyvärr. Men i stort är "The last exorcism" en riktigt bra film.

1. Visserligen springer inte Nell omkring i brygga men hon böjer ändå kroppen i några riktigt omöjliga ställningar under filmens gång.

2. Tyvärr finns inte scenen från filmens omslag med i filmen. Den ser riktigt läcker ut.

3. Eli Roth ("Hostel" och "Inglourious Basterds") har varit med och producerat filmen.