Underhållande, men ändå lärorik

Små drag i ansiktet. En förändring i tonläget. Flackande blick. Alla är de saker som avslöjar oss. För den otränade gör det ingen skillnad, men för den som valt att bygga hela sin karriär på just det upptäcker varenda lögn och sanning i sin omgivning. Dr Cal Lightman (Tim Roth) har till och med byggt upp en hel avdelning som fokuserar på att läsa av människor. Inför Cal och hans kollegor kan ingen gömma sanningen.

Jag kan säga direkt att jag inte sett de två första säsongerna av "Lie to Me", utan går direkt in på den tredje och sista säsongen. Det finns några små dispyter som man kan ana från tidigare säsonger, men trots det är det inga problem att följa med i handlingen. Varje avsnitt är enskilt och det finns egentligen ingenting mer än att det är samma karaktärer som håller ihop serien. I första avsnittet får vi veta att Cal måste skriva en bok innan årsskiftet för att bokförläggaren inte ska stämma honom på en massa pengar. Pengar som han fått av förlaget två år tidigare för att skriva boken. Detta är en utmärkt linje att följa genom hela säsongen, men gör så väldigt lätt. Då och då kommer boken på tal, främst då Cals dotter Emely (Hayley McFarland) försöker få honom att skriva. I och med att det är den sista säsongen hade även ett slut som knöt ihop hela påsen varit att föredra. I stället avslutas det med något av ett öppet slut. Jag får inte ens veta om boken blev färdigskriven. Kanske måste man ha sett samtliga säsonger för att uppskatta slutet?

Cals personlighet och relation med de övriga karaktärerna lyfter upp serien lite och bjuder mer än en gång på ett lyft av mungiporna. Han är beskyddande av sin dotter Emely som gör vad hon kan för att retas med honom. Trots det är deras relation hela tiden väldigt kärleksfull och rofylld. Även de andra karaktärerna verkar införstådda med hans personlighet och hugger ofta tillbaka då Cal börjar med sina kommentarer. Detta gör att jag som åskådare väldigt tidigt förstår exakt vem Cal är, men också vilka människorna i hans liv är.

"Lie to Me - Säsong 3" är som en blandning av "The Mentalist", "Castle" och "Boston Legal". Den är medryckande från första stund och jag kan inte sluta att titta. Bristerna, som exempelvis att det inte finns någon egentlig röd tråd genom säsongen, blir ganska betydelselösa i det stora hela. Ända önskan jag har är att det varit ett slut som sagt lite mer "pang". Utöver att den är underhållande så är den också lärdomsfull. Jag kan inte hjälpa att numera leta i ansiktet på varje person jag pratar med efter avslöjande tics som talar om vad denne egentligen tycker och tänker. Att detta är den sista säsongen känns ganska tråkigt, jag hade mer än gärna sett en fortsättning.

Borttagna scener. Intressanta, men ger egentligen inte så mycket. Då allt extramaterial ligger på sista skivan är det svårt att sätta varje scen i ett sammanhang.

"In character with Tim Roth" handlar om huvudrollsinnehavaren genom samtliga säsonger. Absolut intressant, men allt som sägs kan jag nästan räkna ut själv när jag ser serien.

1. På framsidan av DVD:n står "TRTH HRTZ" ("truth hurts") på Cals fingrar, men genom serien visar sig sanningen mer ge effekten av att vara befriande än att den gör ont.

2. Cal är baserad på en verklig person – Paul Ekman.

3. Seriens main theme är låten "Brand New Day" som görs av Ryan Star. Låten vann en BMI Tv Music Award 2009 och gör så att jag inte kan spola över förtexterna utan snarare spola tillbaka och se dem igen.

EMMA ÅKERLIND (2013-04-24)