Filmen som borde gjorts redan 1981

När jag ser remaken av "Evil Dead" kan jag inte låta bli att känna att detta är den film Sam Raimi ville göra 1981 när han gjorde originalversionen. I stort sett är handlingen den samma men lite ändringar har gjorts. Vi får till exempel inte se huvudpersonen sätta en motorsåg på en avhuggen arm, men som sagt är handlingen i stort det samma. Den största skillnaden nu är att specialeffektsbudgeten är mycket större och skådespelarna bättre.

Handlingen går ut på att ett gäng ungdomar beger sig ut till en stuga i skogen. Där ska en av dem bli fri från sitt missbruk och de andra ska finnas där som stöd för henne under tiden. När abstinensen blir för svår och hon försöker ta sig därifrån kvaddar hon dock bilen och medan hon irrar runt i skogen blir hon besatt av en ond ande. När de andra så hittar henne tror de att det är hennes abstinens som gör att hon agerar som hon gör, men när hon spyr blod får de äntligen upp ögonen för att allt inte är som det ska. Men då är det försent. Regnet har spolat bort bron och de är fast…

Denna version av "Evil Dead" är blodigare än originalet och saknar den humor som de två uppföljarna till originalet hade men detta ser jag personligen bara som positivt. Jag tyckte redan innan jag sett denna att just humorn blev för mycket och förhoppningsvis, om man nu gör en uppföljare till denna, utelämnar man det även där.

Ska man anmärka på något så är det kanske att Sam Raimi släpper på lite för mycket i slutet av filmen. Det känns lite som om han öppnat alla dörrar på vid gavel och bara öser på. Det är mycket av allt och blodet sprutar. Och jag förstår varför han gör det men lite känns det som om han tar det lite för långt. Men å andra sidan, kan man inte göra just det i "Evil Dead", var kan man då göra det?

En hel del dokumentärer bjuds vi på. De innehåller allt från hur man resonerade när man funderade på OM man skulle göra en reboot (vilket inte var självklart) till hur man sminkade och tömde blod över karaktären Mia.

De ger alla en rätt bra överblick på hur man gjorde filmen och vad som ledde fram till att man överhuvudtaget gjorde filmen. Intressant!

1. Bruce Campbell syns tyvärr inte i filmen, men han har varit med och producerat.

2. Bilvraket som Mia sitter på i början av filmen är en 1973 Olsdmobile Delta, samma som användes i originalfilmen.