En ganska blek kopia men okej ändå

"90210" är den nya versionen av den gamla kultserien "Beverly Hills 90210" som gjorde succé under åren 1990 till 2000. Nu är uppföljaren här med nästan samma namn men med nya intriger och till stor del nya ansikten. Nytt drama men samma postkod och samma signaturmelodi – bara lite mer upphottad

Syskonen Annie (Shenae Grimes) och Dixon (Tristan Wilds) flyttar med familjen från Kansas till Beverly Hills. Deras pappa (Rob Estes) har fått tjänsten som rektor på West Beverly High och syskonen är inte direkt glada över flytten. Snabbt slängs de in i alla intriger och det rävspel som pågår både i skolan och i privatlivet. Naomi (AnnaLynne McCord) är bitchen, Adrianna (Jessica Lowndes) den missbrukande skådespelaren, Silver (Jessica Stroup) den trasiga tjejen som gör ständigt uppror, Ethan (Dustin Milligan) den snygge killen, Navid (Michael Steger) som driver skolans tv-sändningar och flera andra karaktärer som dyker upp mer eller mindre under säsongens gång.

Det går inte att låta bli att jämföra med den gamla serien och det är nog skaparna inställda på. Det märks klart och tydligt av att "90210" har följt utvecklingen och känns väldigt inne och inte alls speciellt pretto som den gamla kunde göra. Eller så är det på det viset att det är när man ser den gamla serien i dag som man känner så. Jag minns inte riktigt hur man tyckte när det begav sig mer än att den var sjukt bra.

Kelly Taylor (Jennie Garth) är även med i denna uppsättning. Hon spelar studievägledare på skolan och har alltså sin yngre syster Erin Silver som elev. Kul att Silver kallas just för bara Silver eftersom det var vad David Silver också oftast kallades. Brenda Walsh (Shannen Doherty) gör sin roll i flera avsnitt och även Nate på Peach Pit och Donna (Tori Spelling) gör små inhopp i serien.

Även om serien känns ganska bra är den otroligt överdriven många gånger. Det spelas över åt höger och vänster och är det verkligen så där på riktigt i Beverly Hills är jag ju glad att jag inte bor där. "90210" fungerar bra som tidsfördriv och är egentligen inte sämre än någon annan tonårsserie som visas. Det är snygga kläder, perfekta kroppar, välstylade hår, drinkar åt höger och vänster och drama utan dess like.

I extramaterialet bjuds det på lite blandat. I "Set Tour: The Peach Pit" får vi helt enkelt följa med till det legendariska Peach Pit, caféet som fortfarande finns kvar men så klart är enormt uppfräschat. Vi guidas av Tristan Wilds som spelar Dixon. Logiskt eftersom han arbetar på caféet i serien. Det är en väldigt kort "bakom kulisserna".

"A day in the life of Ryan Eggold" visar en videodagbok med skådespelaren Ryan Eggold som spelar läraren Ryan Matthews i serien. Inte speciellt spännande att se honom prata om sin karaktär och karaktärens miljöer. Riktigt töntigt faktiskt och alldeles för långt.

"The music of 90210" är så klart musiken i serien. Det pratas om att serien gör reklam för nya band och talanger, vilket gjordes redan i första versionen av serien med till exempel The Cardigans. Skådespelarna pratar om sina favoritmusiker. Vi får veta hur musiken väljs ut och ansiktena bakom urvalen. Musiken spelar stor roll i serien och det är roligt att få ta del av hur man lägger upp det. Varje avsnitt börjar till exempel med en känd låt och sedan lägger man in nya artister i någon scen mitt i avsnittet.

"The revival of a classic: Making 90210" handlar helt enkelt om hur det är att göra något nytt av något gammalt. Hur man vässat till det och gjort det gamla mer modernt. Jason Priestly deltar lite, vilket han tyvärr inte gör i serien. Däremot regisserar han en del av serien. Vi får veta hur skådespelarna fick sina roller och vad som är tanken med den nya "90210". Det här är helt klart det roligaste i extramaterialet eftersom tillbakablicken på "Beverly Hills 90210" är en stor del.

1. I första avsnittet och West Beverly Highs skol-tv visas är det Hannah Zuckerman som är programledare. Dottern till Andrea Zuckerman från originalserien. En kul detalj för den som är insatt i det gamla.

2. Linda Gray spelar väninna till Annie och Dixons mormor i ett avsnitt. Det är faktiskt det enda vi får se av henne. Lite stjärnkänsla är det ändå allt.

3. Det är väldigt mycket bra och ny musik i serien som till exempel Coldplay, The Hives, Franz Ferdinand och Jason Mraz. Lite av halva behållningen.

MARIA EREMO (2010-02-07)