Englands drygaste DJ räddar situationen

I dag är Steve Coogan ett välkänt ansikte för mig, men under en period var han bara en person som dök upp på tv som en dryg och sarkastisk figur. Det var Alan Partridge han spelade i någon av de otaliga tv-serier som gjorts, och även om jag gillade vad jag såg blev det aldrig tillfälle att grotta ned sig i serierna. Det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att göra för jag gillar stilen på humorn.

Nu har Alan Partridge tagit steget till den stora filmduken i en film som angränsar till att bli en actionkomedi, samtidigt som den är en lätt kritik av radiovärldens förfall från en "ärlig" verksamhet till storbolagsägd eterfyllnad.

Alan är DJ på radiostationen North Norfolk Digital. När stationen köps upp och döps om till Shape oroar sig många inför vad för andra slags förändringar de nya ägarna kan tänkas göra. Alan oroar sig inte, men när han av misstag får se att ägarna står och väljer mellan att sparka Alan eller hans kompis Pat (Colm Meaney) räddar Alan sitt eget skinn och föreslår att Pat ska sparkas. Så blir det också och Alan låtsas som ingenting när hans gamle kompis får gå på en gång.

Men när det är dags för firmafest kraschas festen av Pat som beväpnad med ett gevär håller både ägare och gamla kollegor som gisslan. Länken mellan polisen och kidnapparen blir Alan som på sitt eget speciella vis försöker lösa situationen. Att det blir stort mediaintresse för händelsen skadar förstås inte för om det är något Alan Partridge vill så är det att bli känd och älskad igen.

Jag gillar som tidigare sagt humorn i filmen. Det är mycket sarkasmer och roliga dialoger där missförstånd och den brittiska pinsamhetshumorn (tänk "The Office") har en stor del av helheten. Till och med när man tar fram den klassiska nakenhumorn i en scen där Alan blir av med byxorna blir det kul, eftersom det givetvis finns en extra twist på scenen.

"Alan Partridge: Alpha Papa" är helt klart en rolig komedi och jag grämer mig över att jag inte sett mer av karaktären. Men det är aldrig för sent för att komma ikapp.

1. Karaktären Alan Partridge har funnits i över 20 år och inledde sin karriär på radio. Sen blev det olika tv-serier där han både varit nyhetsankare och talkshowvärd innan han blev den radiopratare han fortfarande är.

2. Utöver en mängd egna tv-serier har Alan Partridge dykt upp i många andra sammanhang, speciellt olika Comic Relief-sketcher.

3. Dessutom har karaktären publicerat en självbiografi: "I, Partridge: We need to talk about Alan".

ANDERS JAKOBSON (2014-04-17)