Det stora kriget mellan ord och bilder

Engelskläraren Jack (Clive Owen) tröttar ut sina kollegor och sina elever med sina långa utläggningar om ord och sina ordlekar samtidigt som han kämpar med ett alkoholmissbruk. Det hela leder till att hans jobb är i fara och att han återigen måste plocka upp pennan för att försöka behålla det. Samtidigt kommer konstnären Dina Delsanto (Juliette Binoche) till skolan för att undervisa. Hon kämpar febrilt för att kunna fortsätta med sin konst, men hindras av sin ledgångsreumatism. Snart börjar ett krig mellan de båda om vilket som egentligen säger mest – ord eller bilder.

"Words and Pictures" är inte bara ett drama om alla de där sakerna vi säger, det är också om de sakerna som finns där för oss att förstå ändå. Kombinationen mellan ordens konst och det konstnärliga berättandet är det som är det bästa med filmen. Hur två människor kan beröra varandra så mycket genom de likheter som finns i deras olikheter. Kontrasterna är många, men det är hur de förs ihop som berör på djupet.

Nästan varje dialog från Jack är som ett utdrag från en gammal poetisk engelsk bok. Det är ett snyggt drag för att fördjupa hans karaktär på samma sätt som vi får se Delsanto kämpa så för sin kärlek till konsten. Dock gör det också att filmen ibland blir lite långtråkig. Plötsligt befinner vi oss i en värld av personer som kan sina verk in i själen och filmen misslyckas ibland att låta oss ta del av det. Vi blir åskådare i stället för en del av filmen. På ett sätt är det snyggt gjort då det gör filmen mer konstnärlig, men samtidigt ger den överlag ett mer kommersiellt intryck vilket är lite synd. Den försöker ligga där mitt emellan, men det blir aldrig det bästa av två världar.

Överlag är "Words and Pictures" en ganska fin film om två konstnärliga sätt att uttrycka sig. Bakom konsten finns dock en riktigt intressant historia med inslag av både dramatik, komedi och romantik. Olikt många andra filmer där en av huvudkaraktärerna har en obotlig sjukdom kämpar Delsanto hela tiden och frågar om hjälp när hon behöver det. Bara det gör filmen lite mer upplyftande trots att den stundtals blir ganska mörk. Bara av den anledningen blir den här filmen bättre än de flesta inom sin genre.

Ett klipp om hur produktionen av filmen gått till. Allt från hur producenten kom över manuset till att de filmade. Roligt att se på, men bidrar inte något större till filmen.

1. Delsantos tavlor i filmen målades på riktigt av Juliette Binoche.

2. "Words and Pictures" är gjord på ett konstnärligt sätt där manusförfattaren och regissören behandlats med jämbördig respekt, vilket är väldigt ovanligt i filmbranschen.