Trasiga kvinnor i ospännande mysterie

Det vi har att göra med här är en äkta episodfilm där alla karaktärer knyts samman av titelns döda flicka. Genomgående för de fem episoderna är att de skildrar kvinnor som inte mår speciellt bra. I den första episoden - "The stranger" - möter vi Arden (Toni Collette). Hon lever ett grått och trist liv där hon tar hand om sin hjälplösa men djävulskt elaka mamma (Piper Laurie). Det är Arden som hittar som hittar den döda flickan ute på ett fält. Detta gör henne till något av en lokal kändis, till hennes mammas tydliga frustration. När Arden blir utbjuden av Rudy (Giovanni Ribisi) skär det sig totalt mellan henne och mamman och Rudy får se vilket dåligt skick Arden faktiskt är i.

Den andra episoden heter "The sister" i vilken vi möter den unga obducenten Leah (Rose Byrne) som växt upp i en familj skakad av en stor tragedi. När Leah var liten försvann hennes syster Jenny och mamman (Mary Steenburgen) och pappan (Bruce Davison) har vigt sina liv åt försvinnandet. Detta har placerat Leah i en klämd sits, där psykoterapi och medicinering är hennes vardag. När Leah obducerar den döda flickan hittar hon vissa detaljer som får henne att bli helt övertygad om att de är sin försvunna syster hon har framför sig. Äntligen är smärtan över och hon kan börja leva. Hon börjar till och med dejta en kollega (James Franco), men givetvis är den döda flickan inte hennes syster och ingenting har blivit bättre, snarare sämre.

Mittepisoden "The wife" handlar om en kvinna (Mary Beth Hurt) som känner sig oälskad och övergiven av sin man (Nick Searcy). Han sticker iväg då och då och kan inte säga när han ska komma tillbaka. Under en av dessa resor gör kvinnan en bisarr upptäckt i ett förråd.

Den näst sista episoden heter "The mother" och handlar följdaktligen om den döda flickans mor (Marcia Gay Harden). Hon tappade kontakten med sin dotter för länge sedan när hon rymde hemifrån och nu försöker hon ta reda på vem hennes dotter egentligen var genom att träffa hennes vänner. Det blir en omvälvande resa där både mörka hemligheter från det förflutna och nya överraskningar poppar upp.

Den avslutande episoden backar bandet och fyller i eventuella luckor genom att givetvis skildra "The dead girl" (Brittany Murphy). Missbrukare och prostituerad med allt vad det innebär, men med ett gott hjärta till de som förtjänar det, vilket även blev hennes död.

Det finns både bra och dåliga saker att säga om "The dead girl". Till att börja med är det storymässigt fem ganska starka historier på olika sätt som alla binds samman, och den tämligen stjärnspäckade rollistan gör alla ett bra jobb med sina spruckna karaktärer.

Dock så blir själva mysteriet i filmen ospännande och sekundärt. Man kan anta att manusförfattaren och regissören Karen Moncrieff velat ha fokus på människoödena istället för att skapa någon sorts deckargåta. Men i och med det blir poängen med de till synes främmande personernas samhörighet ganska meningslös. Episodfilmer av det här slaget brukar ha ett betydligt mer invecklat och intrikat manus där man inte alls fattar hur alla hänger ihop förrän i allra sista stunden (se "Babel" till exempel). Här introduceras en karaktär och hennes koppling till den döda flickan nästan omedelbart så det är knappast att man sitter med pannan i djupa veck framför tv:n.

Men om man bortser från det är "The dead girl" en sevärd film, mest tack vare de trasiga karaktärerna och skådespeleriet.

Inget extramaterial i denna utgåva.

1. Jag funderade länge på vilka av de kvinnliga skådespelarna jag skulle framhäva lite extra i recensionen, men kom fram till att alla gör ett riktigt bra jobb. Ändå vill jag lyfta fram Piper Laurie i ljuset en kort liten stund. Hon är bara med i en handfull scener med gör med enkla medel Ardens mamma till en riktigt vidrig person.

2. Det är egentligen enbart fyra män i någorlunda viktiga roller. Utöver de jag nämnt spelar Josh Brolin en man i den döda flickans närhet.

3. Den döda flickans namn är Krista Kutcher, vilket är lite roligt eftersom Brittany Murphy dejtade Ashton Kutcher efter att de spelat ihop i den fantastiskt ruttna "Smekmånaden".

ANDERS JAKOBSON (2008-02-24)