Kul men alldeles för kort

Tro inte att "Ha en Shrektigt god jul" är en uppföljare till de tre tidigare filmerna för det är den inte. Snarar är det så att man här sett ett sätt att krama ur lite mer pengar ur ett väl inövat koncept. "Ha en Shrektigt god jul" är endast en fristående kortfilm på 27 minuter som utspelar sig efter den tredje filmen. Fiona ser fram emot att fira jul med familjen medan Shrek själv helst vill slippa all uppståndelse. För Fiona och familjens skull bjuder han dock till och lägger ner hela sin själ i att få till en riktig familjejul.

Nu blir det ju sälla som Shrek planerat och istället för en lugn tillställning med familjen dyker åsnan, mästerkatten i stövlarna, de tre blinda mössen, pepparkaksgubben och alla de andra upp och ställer till kaos. Shrek försöker för Fionas skull stå ut men till slut tar hans tålamod slut och han slänger ut hela bunten. Tyvärr följer även Fiona med dem och Shrek finner sig ensam kvar…

Så långt skiljer sig inte "Ha en Shrektigt god jul" mot de tidigare filmerna förutom att den då är kortare förståss. Och faktum är att i det här fallet är det just längden som den faller lite på. Allt går så fort och man hinner inte få till ett bra flyt i historien. Det mesta händer rätt kaosartat och man känner sig lite lurad på konfekten när eftertexterna börjar rulla. Med det vill jag dock inte säga att inget är roligt i filmen. Gillar man Shrek finns det mycket att gilla i "Ha en Shrektigt god jul" också för oavsett längden finns alla de klassiska skämten med.

Bland annat får vi se varför pepparkaksgubben är livrädd för tomten och hur en träsktomte ser ut. Vi får även se lite mer av de tre små grisarna än vi är vana med och de tar faktiskt över lite och är emellanåt roligast i hela filmen. För att sammanfatta så är "Ha en Shrektigt god jul" på tok för kort men ändå rätt kul.

Om man bara tittar på extramaterialet kan man inte se att "Ha en Shrektigt god jul" är en kortfilm. Här får vi två låtar vi kan sjunga med till om man så önskar. Vi får spela spel med pepparkaksgubben samt en massa trailers för andra DreamWorks-filmer. Vi får också en videojukebox med låtar ur andra DreamWorks-filmer och dessutom en speldemo av ett Shrekspel.

Tyvärr får dock sammanfatta extramaterialet som rätt tråkigt. Det känns mest som om man slängt med reklam för andra filmer istället för att berätta mer om själva filmen.

1. Som sagt är grisarna riktigt roliga här. Deras tyska brytning når dessutom nya höjder.

2. Även pepparkaksgubbens berättelse är riktigt rolig.