Överspelet sänker en potentiellt rolig film

Efter åratal av dejter som inte lett någonstans verkar advokaten Carly (Cameron Diaz) äntligen hittat rätt man. Förhållandet med Mark (Nikolaj Coster-Waldau) bjuder på passion och härliga konversationer och ger hopp för framtiden. Men Mark är i själva verket gift med Kate (Leslie Mann), vilket Carly blir varse när hon ska överraska honom i hemmet. Besviken inser hon att hon har blivit dragen vid näsan, men accepterar läget för vad det är.

Kate får dock inte ihop ett och ett inledningsvis men när hon sökt upp Carly förstår hon att hennes man varit otrogen. Lustigt nog blir hon inte arg på Carly utan ser henne som den enda person hon faktiskt kan tala med och även om Carly inte alls känner sig bekväm med detta börjar en vänskap växa fram. Men då kommer ytterligare en kvinna in i bilden, för Mark har inte nöjt sig med bara fru och älskarinna. Kate och Carly konfronterar Amber (Kate Upton) och laddar sedan för en gruvlig hämnd.

Trots en del roliga scener är det liksom som att "The Other Woman" aldrig riktigt tar sig. Det är en ganska lång transportsträcka innan man kommer fram till filmens verkliga historia och det blir tyvärr inte bättre av att en hel del överspel sänker filmen. Leslie Mann brukar visserligen spela kvinnor som är aningens hysteriska och även om det har sina komiska poänger blir det mest irriterande här. Värre är det när Nikolaj Coster-Waldau går från att vara sval och cool under större delen av filmen till att bli någon sorts slapstickpajas. Det känns inte alls som hans grej. Det blir överdrivet och tramsigt.

Upplägget, om än inte helt originellt, har potential och "The Other Woman" är inte en usel komedi, men jag känner att både flyt och vassa skämt saknas. Alla beståndsdelar finns där men receptet för att få till en välsmakande film har tappats bort.

Det känns inte vidare motiverat att lägga ned mer tid än nödvändigt på att redovisa extramaterialet. Det är nämligen ganska fattigt på mervärde. En handfull borttagna alternativa scener gör varken till eller från och bloopersblocket är inte så vidare roligt. Känns som det mesta är trams bakom kameran där skådespelarna dansar i stället för att agera. Tydligen tyckte man inte att det räckte med detta utan bjuder på ytterligare fem minuter med bloopers fast här handlar det om en specifik scen som Cameron Diaz och Leslie Mann lyckas fnittra sönder. Måttligt kul.

Att allting sedan avslutas med ett mossigt bildgalleri är spiken i kistan. Så den här filmen ska man åtminstone inte köpa för sitt extramaterial!

1. Filmen är regisserad av Nick Cassavetes som bland sina senaste titlar på resumén har så skilda filmer som "Alpha dog" och "Allt för min syster".

2. Jag känner instinktivt medan jag ser filmen att den bara måste vara en remake på någon fransk fars eller liknande, men det är en originalhistoria med manus av långfilmsdebuterande Melissa Stack.