Kärlek i massor mitt i all cancer

Att se Cameron Diaz i en mammaroll hör inte till vanligheten, men hon gör det ruggigt bra. I "Allt för min syster" spelar hon Sara, mamma till Kate (Sofia Vassilieva), Anna (Abigail Breslin) och Jesse (Evan Ellingson). Kate är dödligt sjuk i cancer och enda anledningen till att hon fortfarande är vid liv är tack vare hennes lillasyster Anna, som har blivit till just för att hjälpa sin syster. Anna är alltså resultatet av donatorbarn med specifika gener som kan hjälpa Kate i hennes kamp mot cancern. Vid elva års ålder är dock Anna less på alla prover och operationer och bestämmer sig för att stämma sina föräldrar i rätten om sin egen kropp. Sara och barnens pappa Brian (Jason Patric) ställs så klart mot väggen och Annas kamp går ända till rättssalen där hon får hjälp av sin advokat Cambell Alexander (Alec Baldwin).

I den här typen av film är tårarna alltid närvarande. Man gråter både av glädje och av sorg och hela tiden är det en balansgång från att bryta ihop fullständigt av vad historien berättar. "Allt för min syster" känns nämligen väldigt verklig och det som gör den extra bra är att man får ta del av alla familjemedlemmars känslor och syn på situationen. Allas tankar kommer fram och det görs på ett väldigt bra vis och känns därför också helt naturligt och självklart. Syskonkärleken i familjen är väldigt vacker och jag tror att alla dessa fina relationer som visas i filmen gör att den blir så mycket mer levande än om man bara hade fokuserat på att Kate är dödssjuk. De starka scenerna är många och alla personers lidande tolkas och fokus ligger därför inte bara på Kate. Även advokaten och domarens tankar och personliga livskriser tas fram på ett naturligt och självklart vis vilket gör filmen ännu djupare.

Den enorma press som satts på Anna är svår att acceptera och givetvis dyker moralfrågan kring donatorbarn upp. Det händer i verkliga livet och Abigail Breslins rolltolkning går inte ens att beskriva, den måste ses. Mitt i all sorg finns det så mycket kärlek och kärleken mellan pappan och barnen är nog den som ändå är vackrast. Med små enkla medel har man lyckats göra en film som får med allt på ett självklart sätt och tack vare att filmen hoppar mellan nutid och dåtid känns det aldrig segdraget.

Filmen innehåller många starka scener och en spyscen som är vacker ser man inte varje dag. Scenen där Cameron Diaz roll rakar av sig håret för att stödja sin cancersjuka dotter är ett perfekt exempel på en varm och stark scen som får mig att gråta av lycka och kärlek. Den här filmen har verkligen allt. Fantastiska skådespelare, en bred och talande historia och en ständig närvaro av kärlek.

Det är himla kul med bortklippta scener ibland. Vissa förstår man verkligen varför de inte finns med i den slutgiltiga filmen medan andra lätt hade kunnat vara kvar. Sen har vi de scener som är svåra att förstå att de ens finns med från början. Lite märkligt att man i filmen klippte bort förhöret med pappan i rätten, det fanns dock med bland de bortklippta scenerna.

1. När föräldrarna får veta att deras dotter drabbats av cancer ges beskedet i en sjukhuskorridor. Det är inte okej och förmodligen (förhoppningsvis) sker det inte i verkligheten.

2. 1000 yards översätts till 1000 meter. Oproffsigt.

3. Joan Cusack spelar domare i rättegången och hennes karaktär heter Joan De Salvo.