En snygg men rätt meningslös remake

En remake på "Terror på Elm Street", ska det verkligen vara nödvändigt? Jo, tydligen tyckte man det när man skapade denna film. Innan jag såg den hade jag rätt höga förväntningar på den. Jag trodde att specialeffekterna skulle vara bättre även om de är rätt okej i originalet. Jag trodde att man skulle föra tillbaka Freddy till en lite mörkare typ av film, lite i stil med originalet mer än de sista i serien där Freddy levererar one-liners på löpande band. Sen hade jag även höga förhoppningar på den nya Freddy. Tidigare har ju Robert Englund spelat rollen lysande även om det varit lite för mycket humor i de sista filmerna... Nu var det Jackie Earle Haley som skulle sminkas upp och mörda ungdomar när de sov. Och nu skulle Freddy dessutom se mer ut som en brännskadad man än som det pizza-face han så passande kallats tidigare.

Lyckades man då? Både ja och nej faktiskt. Specialeffekterna var naturligtvis mycket bättre. Man hade dessutom lyckats få med det bästa från originalet, vridit till det lite och sen lyckats få det ännu mer intressant än tidigare. När det gäller Haley så funkar han som Freddy, inget snack om det men tyvärr så lyckades man inte få filmen mörkare än de tidigare filmerna. Freddy levererar fortfarande sina one-liners, vilket gjorde det lite meningslöst att byta ut Englund över huvudtaget.

När det gäller Freddys sminkning är jag kluven. Dels ser han verkligen brännskadad ut men å andra sidan är det liksom inte Freddy. Man har helt enkelt tagit ett lite för stort avsteg från vad och vem Freddy är när det gäller själva utseendet. Dessutom ser Haley helt fel ut som Freddy innan han bränns.

Handlingen då? Jo, man följer originalet nästan till fullo. Freddy dyker upp i ungdomarnas drömmar, och skadas eller dör man i drömmen gör man det också på riktigt. Anledningen till att Freddy ger sig på ungdomarna är också den densamma som i originalet, nämligen att föräldrarna brände Freddy inne när de tog lagen i egna händer och bestämde sig för att de skulle straffa honom.

Sammanfattningsvis tycker jag att man lyckats göra en hyfsad film som om den inte haft en förlaga förmodligen skulle funkat bättre. Nu kommer alla att jämföra den med originalet och dit når den inte. Grunden i handlingen är den samma även om vägen dit är lite annorlunda så där är det inte mycket att klaga på. Dock har man som sagt misslyckats totalt med att motivera varför man bytte ut Englund mot Haley och dessutom tog man inte chansen att få Freddy att bli den mörkare skräckgubbe han förtjänar att vara. Därför känns denna remake rätt meningslös tyvärr.

Inte helt oväntat handlar extramaterialet en hel del om hur man skapat den nye Freddy Kreuger. Hur man sminkat honom, hur man klätt honom och hur man skapat hans knivhandske och detta är riktigt intressant att se. Bland annat får vi se några tidiga förslag på hur Freddy skulle se ut och de ser rätt grymma ut…

Vi får även en del borttagna scener som alla är rätt bra. En är dessutom en variant av slutfighten som jag tycker är rätt bra. Vi får också se lite av hur filmen gjordes på det här nya blu-ray-sättet att pressentera bakom kulisserna-material. Det vill säga att det under filmens gång dyker det upp en ruta ner i hörnet där vi får se hur vissa scener spelades in medan vi ser själva scenen i filmen. Ett riktigt kul sätt att se hur scener spelades in faktiskt även om man förmodligen inte ser filmen på detta sätt första gången man ser den. Riktigt trevligt extramaterial med andra ord.

1. Även om Rooney Mara gör rollen som Nancy rätt bra saknar jag Heather Langenkamp.

2. Jag gillar hur Haley låter Freddy vicka på fingerknivarna. Det låter dessutom riktigt läckert.

3. Slutet på filmen, som för övrigt verkligen öppnar upp för en fortsättning är riktigt effektfullt. Det gillar jag.