Svår att förstå men snygg ändå

Att skriva en recension efter att ha sett en film som jag förmodligen skulle behöva se om minst en gång till för att förstå är en rejäl utmaning. Men jag gör ett försök.

"Undermind" handlar om advokaten Derrick Hall (Sam Trammell) som lever ett lyxliv med sin vackra flickvän Olivia (Susan May Pratt) och sin irriterande mamma (Celia Weston). Helt plötsligt kastas han dock in i ett parallellt universum och byter då liv med sitt alter ego Zane Waye. Zane är en småfifflande musiker med en kriminell bror vid namn Ian (Erik Jensen). Snobben Derrick ser sitt nya trashiga liv som en mardröm medan Zane snabbt finner sig tillrätta i sin nya välbärgade situation. Ju längre Derrick kommer ifrån sitt eget jag, desto svårare blir det att hitta vägen tillbaka till verkligheten.

"Undermind" är tyvärr väldigt rörig och det tar alldeles för lång tid innan jag kommer in i den ordentligt. Det är svårt att hänga med och jag upplever att det alldeles för snabbt börjar växlas mellan de två alter egona. Det ges ingen ordentlig förklaring utan tas för givet att tittaren ska hänga med, det gör jag också, men det tar för lång tid. Till slut orkar jag inte tänka utan försöker bara följa med i handlingen. En snygg grej är att i Zanes värld är alla texter, skyltar och liknande spegelvända. Varför man valt att göra så kan jag inte ens gissa mig till, men ändå en snygg grej.

Även om jag inte hänger med och tycker att den är svår att förstå borde den ses för att få något att bita i. På något vis knyts allt ihop i slutet på ett schysst sätt och till och med jag tror jag förstår filmens andemening. När filmen är slut inser jag också hur smart och snygg den är. Regissören Newil Dwek har bara gjort den här filmen och även om hans regidebut blev prisbelönad har det enligt IMDB inte blivit något mer efter succén.

1. Filmen gjordes 2003, vilket känns på kläder, frisyrer och smink.

2. Ellen Pompeo (Meredith i "Grey’s Anatomy") gör en liten roll och den insatsen gjorde hon alltså innan hon slog igenom i succéserien. Huvudrollen som görs av Sam Trammell är i dag känd av den breda massa för sin roll i tv-serien "True Blood" där han spelar Sam Merlotte.

3. Filmen har fått genren thriller. Det håller jag dock inte alls med. Dessvärre vet jag inte vilken genre jag vill placera den under. Den är svårdefinierbar.

MARIA EREMO (2010-08-25)