En axelryckning man snabbt glömmer
FILMEN"Skomakare, bliv vid din läst" är ett sådant där märkligt gammalt uttryck som betyder att om man är bra på något så ska man hålla på med det och inte försöka sig på annat. Om man till exempel är skomakare ska man inte försöka sig på att vara barista, även om jag är säker på att det finns mängder av skomakare som kan fixa till en fin cappuccino utan problem.
Skomakaren i det här fallet är regissören Luis Berdejo, som etablerat sig som ett namn i den spanska skräckfilmsvågen som manusförfattare till den utmärkta "Rec", men efter ett par kortfilmer långfilmsdebuterar han nu med "The New Daughter" och gör ett inte helt perfekt jobb. Nu ska man inte skylla Berdejo för hela misslyckandet, för manuset är skrivet av en annan oerfaren herre som heter John Travis och det är möjligt att det faktiskt är han som är boven i dramat.
"Psykologisk thriller" står det på baksidan. Nej, detta är en skräckfilm som har så gott om inslag från andra filmer att det faktiskt känns som man redan sett den: Ett läskigt hus, en gammal begravningsplats för indianer, kusliga figurer som rör sig i skuggorna och oförklarliga saker. Jag funderar ett tag på om det är en remake av någon annan film, men det är det inte.
Kevin Costner spelar en författare som efter en svår skilsmässa flyttat 15 mil bort med sina två barn. Varför de flyttat får vi ingen direkt förklaring till, men sonen Sam (Gattlin Griffith) verkar gilla det och tonårsdottern Louisa (Ivana Baquero) verkar å sin sida hata det. Det dröjer dock inte länge innan mystiska saker börjar hända och den som drabbas värst är Louisa. John (Costner) märker tydligt att hon förändras och konsulterar webbsida efter webbsida efter vägledning, för han tror att det är den vanliga tonårsförvandlingen han har att göra med. Men vad han istället stöter på är att huset har en mörk historia och att Louisa inte är den första att förändras, och allting verkar ha att göra med den mystiska kulle som ligger på tomten.
Förutom att filmen inte känns så värst originell så har filmen grava problem att berätta sin historia på ett sätt som gör att man i alla fall får lite intresse för karaktärerna och deras öden. Det är ganska hattigt berättat och varken Costner eller den lovande Baquero lyckas lyfta filmen till någon högre nivå. Det blir mest trist och till och med kanske lite urballat när de övernaturliga inslagen förkroppsligas i några varelser.
Nej, "The New Daughter" är dessvärre ingen vidare bra skräckthriller. Trots en del bra förutsättningar blir den bara en axelryckning som man redan glömt när man gått vidare till nästa film.
Skomakaren i det här fallet är regissören Luis Berdejo, som etablerat sig som ett namn i den spanska skräckfilmsvågen som manusförfattare till den utmärkta "Rec", men efter ett par kortfilmer långfilmsdebuterar han nu med "The New Daughter" och gör ett inte helt perfekt jobb. Nu ska man inte skylla Berdejo för hela misslyckandet, för manuset är skrivet av en annan oerfaren herre som heter John Travis och det är möjligt att det faktiskt är han som är boven i dramat.
"Psykologisk thriller" står det på baksidan. Nej, detta är en skräckfilm som har så gott om inslag från andra filmer att det faktiskt känns som man redan sett den: Ett läskigt hus, en gammal begravningsplats för indianer, kusliga figurer som rör sig i skuggorna och oförklarliga saker. Jag funderar ett tag på om det är en remake av någon annan film, men det är det inte.
Kevin Costner spelar en författare som efter en svår skilsmässa flyttat 15 mil bort med sina två barn. Varför de flyttat får vi ingen direkt förklaring till, men sonen Sam (Gattlin Griffith) verkar gilla det och tonårsdottern Louisa (Ivana Baquero) verkar å sin sida hata det. Det dröjer dock inte länge innan mystiska saker börjar hända och den som drabbas värst är Louisa. John (Costner) märker tydligt att hon förändras och konsulterar webbsida efter webbsida efter vägledning, för han tror att det är den vanliga tonårsförvandlingen han har att göra med. Men vad han istället stöter på är att huset har en mörk historia och att Louisa inte är den första att förändras, och allting verkar ha att göra med den mystiska kulle som ligger på tomten.
Förutom att filmen inte känns så värst originell så har filmen grava problem att berätta sin historia på ett sätt som gör att man i alla fall får lite intresse för karaktärerna och deras öden. Det är ganska hattigt berättat och varken Costner eller den lovande Baquero lyckas lyfta filmen till någon högre nivå. Det blir mest trist och till och med kanske lite urballat när de övernaturliga inslagen förkroppsligas i några varelser.
Nej, "The New Daughter" är dessvärre ingen vidare bra skräckthriller. Trots en del bra förutsättningar blir den bara en axelryckning som man redan glömt när man gått vidare till nästa film.
EXTRAMATERIALET
Ingenting.
TRE SAKER
1. Filmen har till köpfilmssläppet blivit beskuren till den i sammanhanget urtrista 1.78-ration från originalets 2.35. Det gör faktiskt att det blir en sorts tv-känsla när den kunde varit betydligt mer filmisk.
2. Filmen är baserad på en novell av den irländska författaren John Connolly.
3. Det mest positiva med filmen är att Ivana Baquero verkar fått in en fot i engelskspråkiga filmer nu, även om det knappast är just den här filmen hon kommer att bli sammankopplad med i framtiden.
2. Filmen är baserad på en novell av den irländska författaren John Connolly.
3. Det mest positiva med filmen är att Ivana Baquero verkar fått in en fot i engelskspråkiga filmer nu, även om det knappast är just den här filmen hon kommer att bli sammankopplad med i framtiden.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA