Den rätte Wallander…

Kenneth Branagh är tillbaka i rollen som Kurt Wallander och jag måste erkänna att jag gillar honom som Kurt. Han är sådär grå som jag tycker att han ska vara. Krister Henriksson är nästan lika grå, men inte riktigt och i och med "The Fifth Woman" är jag därför beredd att kalla Branagh för den rätte Wallander även om han pratar engelska fast han befinner sig i Ystad. Fast han läser svenska tidningar och fast alla har svenska namn som de har svårt att uttala. Trots detta är han nu den rätte Wallander för mig.

I "The Fifth Woman" sätts Kurt att lösa en rad brutala mord där förövaren helt klart velat se sina offer lida. De har alla mördats på ett otroligt sadistiskt sätt och förövaren har inte visat minsta empati för sina offer. Mitt i allt detta går dessutom Kurts pappa bort och han tvingas sörja honom mitt i dessa grymma mord. Och som alla vet har Kurt svårt att visa känslor redan i normala fall.

Trots detta lyckas han naturligtvis lösa brotten men vägen dit är lång och svår, men spännande. Jag gillar dessutom att dessa engelska Wallanderfilmer har så grå ton över sig. Allt känns grått och trist. Miljöerna saknar helt färg och det är nästan som om man skruvat ner färgen på TV:n när man tittar på filmen. Fast just detta gör också att jag gillar filmen. Man känner för Kurt och hans problem.

De engelska varianterna av Henning Mankells böcker är definitivt ovanliga. Aldrig tidigare har jag sett filmer där man befinner sig i Sverige med allt vad det innebär och sen låter alla prata engelska. Dårskap eller genialitet? Personligen röstar jag på det sista.

Inget alls.

1. Branagh har spelat in sex Wallanderfilmer och jag hoppas verkligen att detta bara är början.

2. Filmen bygger på boken "Den femte kvinnan" av Henning Mankell.