Nu tar Pontus över huvudrollen

Den 21:a Wallanderfilmen har titeln "Skytten" och är i stort sett helt dedikerad till Pontus. Han får ta huvudrollen i filmen och de andra får nöja sig med att stå tillbaka och låta Pontus styra skutan. När det gäller Pontus privatliv så får vi förutom att vi får träffa hans pappa (som spelas ypperligt av Stefan Sauk) även veta att han har en son på dryga året. Tyvärr kommer Pontus ganska dåligt överens med dem båda. Pappan för att han försöker övertala/tvinga honom att bli jurist och sonen för att han egentligen aldrig velat bli pappa.

När det gäller yrkeslivet sätter han allt på spel i den här filmen. En prickskytt härjar i Ystad och efter att ha mördat en juvelrånare och sen även dennes flickvän står nu en polis näst på hans lista. Till en början vet ingen vem han är eller varför han mördar sina offer men när han nästan dödar Pontus följer denne efter och lyckas se gärningsmannens ansikte innan han försvinner. Gärningsmannen visar sig vara en ung pojke på 16-17 år. Vad kan få en så ung människa att bli krypskytt? Det ska visa sig vara mer komplicerat än man först tror och han har ett väldigt utstakat mål i sikte. Den stora frågan är vad som händer om han når dit han vill…

I "Skytten" får vi det jag bett om ända sedan andra omgången började med film 14. Nämligen att Pontus och Isabelle ska få ta mer plats. Visserligen tar inte Isabelle speciellt mycket plats här men Pontus gör det. Han får axla huvudrollen i filmen och det gillar jag. Han är impulsiv och han reagerar utan att tänka och lyda order. Något som retar gallfeber på Wallander. Förmodligen för att han påminner Wallander om hur han själv var som ung polis. Hur som helst är det glädjande att få mer kött på benen när det gäller Pontus för han har verkligen fört en blek tillvaro fram till nu. Visst, i några filmer har han fått klivit fram men inte såhär.

När det gäller övriga karaktärer kör de på som vanligt. Wallander ser dock lite mer sliten ut än han brukar. Han ser rent utav trött ut. Det finns dock inget i handlingen som tyder på att han skulle vara utarbetad. Han tar sig an en gängledare och hotar och skäller på honom utan att blinka. Han är med andra ord lika hård som han brukar. Han viker heller inte en millimeter när Pontus pappa försöker få honom att övertala Pontus att polisyrket inte är något för honom.

Handlingen i "Skytten" är riktigt bra och även om man relativt tidigt i filmen får reda på vem skytten är lyckades i alla fall inte jag räkna ut hans motiv förrän det i stort sett uttalades av Wallander och kollegorna. Det visade sig dessutom vara välgenomtänkt och det håller faktiskt hela vägen igenom. "Skytten" är ytterligare en lyckad Wallanderfilm men man bör nog ha sett de tidigare (i alla fall från och med film 14) för att uppskatta den fullt ut.

Extramaterialet består av trailers för alla utgivna Wallanderfilmer samt den som står på tur härnäst.

1. Pontus visade här att han kanske inte alltid är så godhjärtad som man kunnat tro…

2. Det händer absolut inget mellan Kurt och Katarina i den här filmen. Överhuvudtaget ser vi väldigt lite av Kurt som privatperson.

3. I "Skytten" påminns vi hela tiden om att Pontus och Isabelle är aspiranter och det slog mig då att det ska bli intressant att se om de till slut hamnar i Ystad. Kanske som fasta poliser för ytterligare 13 filmer när denna omgång är slut?

HANS-ÅKE LILJA (2009-12-16)