Många öden knyts samman

"2 Days in the Valley" från 1996 har beskrivits som en blandning mellan Quentin Tarantinos "Pulp Fiction" och Robert Altmans "Short Cuts", och visst är likheterna till dessa klassiker många. Och även om den aktuella filmen inte själv kvalificerar sig som klassisk är den tillräckligt bra för att vara sevärd så här 12 år senare.

Många till synes lösa trådar skall knytas upp på till synes slumpmässiga vis under handlingens två dagar. Inledningsvis verkar inte något hänga samman när yrkesmördaren Lee (James Spader) efter mordet på en man försöker göra sig av med sin partner Dosmo (Danny Aiello) men misslyckas. Den mördade mannens exfru Becky (Teri Hatcher), som ovetande låg bredvid honom i sängen när han togs av taga drar in de grälande poliserna Wes (Eric Stoltz) och Alvin (Jeff Daniels) i storyn, samtidigt som Dosmo tar en snobbig konsthandlare och hans förtryckta sekreterare som gisslan.

Tillkommer gör även Charlize Theron som norskbördig kumpan till mördaren Lee, samt Paul Mazursky som självmordsbenägen regissör på dekis. De mängder av karaktärer vars öden ska sammanföras gör storyn i "2 Days in the Valley" komplicerad och oförutsägbar. Det finns en röd tråd bland alla subplotter, och som rör det inledande mordet och mördarnas jakt på varandra och på en summa pengar, men det är snarare hur alla karaktärsrelationer hänger ihop som är det intressanta.

Filmen innehåller bra dialog med hög humorfaktor. Underhållningsvärdet ligger i att se de vitt skilda karaktärerna gräla med varandra och komma underfund med att de har mer gemensamt än de först trott.

Mest sevärda är Aiello som den cyniske men godhjärtade gangstern, och Daniels som bitter sedlighetssnut med kaotiskt privatliv. Den sistnämnda försvinner dock helt halvvägs in i filmen, något som lamt ursäktas med att han blivit suspenderad. Detta är obegripligt och inte schysst mot vare sig karaktären eller åskådaren, och ett av filmens största bekymmer är just att den inte förmår knyta ihop den spretande historien på ett totalt tillfredsställande sätt.

En annan sak att reta sig på är hur vi är menade att sympatisera med karaktärerna. Spaders mördare är rakt igenom avskyvärd och filmens bad guy, men paradoxalt nog uppmanas publiken att bortse från exempelvis Hatchers moraliskt tvivelaktiga karaktär. Hon framstår från början som ett offer, men visar sig senare vara i maskopi med mördarna och medskyldig till flera människors död. Till skillnad från Dosmo gör hon inte heller något för att rätta till sina brister, och när hon på ett triumfartat och osannolikt vis undkommer lagens långa arm skakar jag bara på huvudet.

Trots bristerna är "2 Days in the Valley" ändå en bra film. Den är snygg, rolig och hyfsat spännande med ett kul manus som tyvärr inte levererar på samtliga punkter. Totalt sett en väldigt 90-tals-representativ rulle.

Finns inget.

1. Charlize Therons norska karaktär har det oerhört vanliga nordiska namnet Helga Svelgen.

2. I en scen pratar hon vad som ska föreställa norska ("sounds like swedish!" säger Danny Aiello) med det låter mest som bebisspråk. För andra amerikanska övergrepp på det norska språket, se John Carpenters "The Thing" eller "Arkiv X"-avsnittet "Død Kalm".

3. Regisserade gjorde John Herzfeld, som trots sin kompetens annars mest gjort filmer och serier för tv.

JOEL FORNBRANT (2008-12-23)