Helt okej trots irritation och plotthål
FILMENJag gillar inte när en helhetsupplevelse blir störd av irriterande detaljer. Så är fallet när jag ser "Hanna". Det är i det stora hela en helt okej actionfilm, men den kunde ha varit ännu bättre utan irritationsmomenten. Men jag återkommer till dem.
När filmen börjar ser vi hur Hanna (Saoirse Ronan) och hennes pappa Erik (Eric Bana) bor i den snötäckta vildmarken. Vi får se att Hannas vardag består av hård träning och vi inser också att hon varit helt avskärmad från verkligheten under hela livet. Det är Erik som lär henne språk och all annan kunskap och det är uppenbart att Hanna förbereds för något, men vad?
Ganska snart står det klart att Hanna och Erik gått under jorden efter att Hannas mor blivit mördad av CIA-agenten Marissa Wiegler (Cate Blanchett). Det är för att möta Marissa som Hanna förbereds och när hon anser sig vara redo sätter hon och pappan sin plan i verket. Deras vägar delas med ett gemensamt slutmål, men vägarna är kantade av jagande skurkar och rafflande sekvenser där de båda får nyttja sin träning till fullo och under resans gång får Hanna veta hemligheter om sig själv.
Jag har följt Saoirse Ronan genom nästan hela karriären känns det som, och hon har nästan alltid glänst och imponerat och att nu se henne göra en actionroll är en fullt naturlig utveckling av hennes talang. Hon gör sin roll bra, helt klart. En intressant aspekt med karaktären är att hon varit så pass isolerad att allt i den vanliga världen är nytt för henne även om hon vet vad det mesta är tack vare sin utbildning. Det blir ändå en spännande kulturkrock även om det blir lite ologiskt emellanåt. Hur kan hon hantera en dator bara så där?
Irritationsmomenten i filmen ligger i bikaraktärerna som alla fått onödigt utstuderade karaktärsdrag som bara blir för mycket. Huvudskurken Marissa har ett speciellt utseende och verkar ha en fäbless för både skor och tandvård. Tyvärr måste jag säga att Cate Blanchett inte känns speciellt bra i rollen. Den känns lika trovärdig som hennes stereotypa roll i senaste "Indiana Jones", det vill säga inte alls. Under henne finns en visslande lönnmördare i vad jag skulle vilja beskriva som tenniskläder med två skinheads som underhuggare. Om inte detta vore nog på irritationskontot så slår Hanna följe med en engelsk familj under sin resa där det finns en jämnårig tonårsdotter som är rena bimbon. Jag förstår att karaktären finns där för att förstärka kulturkrocken ytterligare, men det behövs faktiskt inte.
Irritationsmomenten och ett antal plotthål åsido - "Hanna" är som sagt en helt okej actionfilm med både fart och spänning och fräcka fajter. Storyn är inte den bästa man upplevt men som två timmars actionförströelse fungerar filmen lysande.
När filmen börjar ser vi hur Hanna (Saoirse Ronan) och hennes pappa Erik (Eric Bana) bor i den snötäckta vildmarken. Vi får se att Hannas vardag består av hård träning och vi inser också att hon varit helt avskärmad från verkligheten under hela livet. Det är Erik som lär henne språk och all annan kunskap och det är uppenbart att Hanna förbereds för något, men vad?
Ganska snart står det klart att Hanna och Erik gått under jorden efter att Hannas mor blivit mördad av CIA-agenten Marissa Wiegler (Cate Blanchett). Det är för att möta Marissa som Hanna förbereds och när hon anser sig vara redo sätter hon och pappan sin plan i verket. Deras vägar delas med ett gemensamt slutmål, men vägarna är kantade av jagande skurkar och rafflande sekvenser där de båda får nyttja sin träning till fullo och under resans gång får Hanna veta hemligheter om sig själv.
Jag har följt Saoirse Ronan genom nästan hela karriären känns det som, och hon har nästan alltid glänst och imponerat och att nu se henne göra en actionroll är en fullt naturlig utveckling av hennes talang. Hon gör sin roll bra, helt klart. En intressant aspekt med karaktären är att hon varit så pass isolerad att allt i den vanliga världen är nytt för henne även om hon vet vad det mesta är tack vare sin utbildning. Det blir ändå en spännande kulturkrock även om det blir lite ologiskt emellanåt. Hur kan hon hantera en dator bara så där?
Irritationsmomenten i filmen ligger i bikaraktärerna som alla fått onödigt utstuderade karaktärsdrag som bara blir för mycket. Huvudskurken Marissa har ett speciellt utseende och verkar ha en fäbless för både skor och tandvård. Tyvärr måste jag säga att Cate Blanchett inte känns speciellt bra i rollen. Den känns lika trovärdig som hennes stereotypa roll i senaste "Indiana Jones", det vill säga inte alls. Under henne finns en visslande lönnmördare i vad jag skulle vilja beskriva som tenniskläder med två skinheads som underhuggare. Om inte detta vore nog på irritationskontot så slår Hanna följe med en engelsk familj under sin resa där det finns en jämnårig tonårsdotter som är rena bimbon. Jag förstår att karaktären finns där för att förstärka kulturkrocken ytterligare, men det behövs faktiskt inte.
Irritationsmomenten och ett antal plotthål åsido - "Hanna" är som sagt en helt okej actionfilm med både fart och spänning och fräcka fajter. Storyn är inte den bästa man upplevt men som två timmars actionförströelse fungerar filmen lysande.
EXTRAMATERIALET
Extramaterialet lyckas med konststycket att både göra filmen lite bättre och räta ut några av mina frågetecken. Det hade jag inte räknat med.
Det alternativa slutet och de borttagna scenerna känns bortklippta av rätt anledningar, men här får vi faktiskt en liten förklaring till varför Hanna blev en hejare på Internet första gången hon satt vid en dator. I tre minidokumentärer får de skruvade karaktärerna och visslandet sin fullt naturliga förklaring. Filmen är nämligen utformat eller inspirerad av klassiska sagor och med den synvinkeln får karaktärernas speciella utformning en viss poäng. Visslandet kommer från en melodi av Chemical Brothers som skrivit soundtracket till filmen.
Med bland extramaterialet finns även en kortare genomgång av filmens första riktiga actionsekvens där Hanna visar vad hon går för.
Utöver lite småplock finns det även ett kommentarspår av regissören Joe Wright att ta del av.
Det alternativa slutet och de borttagna scenerna känns bortklippta av rätt anledningar, men här får vi faktiskt en liten förklaring till varför Hanna blev en hejare på Internet första gången hon satt vid en dator. I tre minidokumentärer får de skruvade karaktärerna och visslandet sin fullt naturliga förklaring. Filmen är nämligen utformat eller inspirerad av klassiska sagor och med den synvinkeln får karaktärernas speciella utformning en viss poäng. Visslandet kommer från en melodi av Chemical Brothers som skrivit soundtracket till filmen.
Med bland extramaterialet finns även en kortare genomgång av filmens första riktiga actionsekvens där Hanna visar vad hon går för.
Utöver lite småplock finns det även ett kommentarspår av regissören Joe Wright att ta del av.
TRE SAKER
1. Jag uppfattade det inte i filmen, men tydligen ska Hanna och Erik vara i den finska vildmarken i början av filmen och scenerna är även inspelade där.
2. Regissören Joe Wrights senaste två filmer innan "Hanna" var "Försoning" (i vilken Saoirse Ronan medverkade) och "Solisten". Två ganska annorlunda filmer i jämförelse med "Hanna".
3. Manuset har cirkulerat i Hollywood under ett antal år och både 2006 och 2009 var det med på "Black List", en lista över de bästa oproducerade manuskripten.
2. Regissören Joe Wrights senaste två filmer innan "Hanna" var "Försoning" (i vilken Saoirse Ronan medverkade) och "Solisten". Två ganska annorlunda filmer i jämförelse med "Hanna".
3. Manuset har cirkulerat i Hollywood under ett antal år och både 2006 och 2009 var det med på "Black List", en lista över de bästa oproducerade manuskripten.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA