Brutal buddymovie

Sierra Leone, Afrika, 1999. Ett blodigt inbördeskrig pågår, finansierat genom illegal diamantsmuggling till västvärlden. Fiskaren Salomon (Djimon Hounsou) har tillfångatagits av rebeller och sett sin familj splittras, men lyckas hitta och gömma en diamant av fantastisk kvalitet innan han befrias av regeringstrupper. Den cyniske och skrupelfrie smugglaren Archer (Leonardo DiCaprio) får nys om stenen, och genom löften om att återse sin familj lockar han Salomon att leda honom på en farofylld resa för att återfinna den.

"Blood Diamond" är en ofta brutal och deprimerande film. Fokus ligger på krigets effekt på civilbefolkningen, och människor dör och torteras i hundratal framför kamerans osentimentala objektiv. Även de delar av filmen som beskriver Salomons tonårige sons förvandling från skolelev till barnsoldat är mycket obehagliga. Allt detta knyts an till titelns diamant, den sällsynt dyrbara naturtillgång som enligt filmen gjorde krigen i Sierra Leone och delar av övriga Afrika möjliga.

Jag har tidigare haft mycket svårt för DiCaprio, vars flickidolstatus och pojkaktiga utseende bidrog till svårigheter för mig att acceptera honom i seriösa roller. Jag har dock på senare tid, främst efter "Gangs of New York", omprövat min inställning, och måste erkänna att han gör ett mycket gediget arbete i "Blood Diamond". Hur trovärdig hans afrikanska accent är kan jag inte riktigt avgöra, men jag köper hans karaktär rakt av. Hounsou gör ett starkt intryck som den drabbade Salomon, och Jennifer Connelly är bra men inte särskilt viktig som den bitvis uppdykande amerikanska journalisten Maddy Bowen.

Filmen lyckas även vara underhållande mitt i all misär. I grund och botten är "Blood Diamond" en buddymovie, inte helt olik exempelvis Sergio Leones "Den gode, den onde, den fule"med undantaget att den innehåller en hel del patos. DiCaprios och Honsous radikalt olika karaktärer måste arbeta tillsammans för att nå sina mål, och jakten på diamanten blir fartfylld och spännande. Actionsekvenserna är mästerligt utförda, och berättelsen rullar trots den relativt långa speltiden på i ett högt tempo.

Ibland stannar dock filmen upp och projicerar lite renodlat lidande, som för att påminna publiken om att detta faktiskt är baserat på verkliga, hemska händelser och inte bara popcornunderhållning. Det kan diskuteras i all evighet hur underhållande en "seriös" krigsfilm får vara. Jag nöjer mig med att konstatera att "Blood Diamond" lyckas extremt bra med samtliga apekter av berättelsen och att det är en av de bästa filmerna jag sett i år.

Förutom filmen rymmer denna utgåvas första skiva ett kommentarspår och en biotrailer.

På skiva två finns dokumentären "Blodtäckt sten" där journalisten Sorious Samura undersöker diamantsmugglingen och den olagliga handeln i efterkrigstidens Sierra Leone, i delar av övriga Afrika och i New York. Han upptäcker en hel del nedslående fakta om diamanthandeln, trots att försök gjorts att göra den mer legitim. Intressant och lärorikt. Därpå följer ett par segment där Dicaprio och Connelly ges tillfälle att diskutera sina respektive karaktärer samt en närmare titt på en av filmens största actionscener. Dessa små inslag är tyvärr inte särskilt djuplodande.

1. Archer var vid ett tillfälle tänkt att spelas av Russel Crowe.

2. Filmen är inte inspelad i Sierra Leone, utan i Sydafrika och Mozambique.

3. Sierra Leone verkar ha en jobbig valuta. Enligt den medföljande dokumentären är två miljoner leone värda ca. 700 dollar.