Mångfacetterat, balanserat kostymdrama

Denna film överraskar något oerhört! Kostymdraman kan ibland få en stämpel som massproducerat publikfrieri där det historiska värdet väger tyngre än handlingen eller en kreativ dramaturgi. Till viss del kan en film komma en bra bit enbart på hur tidsepoken målas upp men för att ses som en riktigt bra film måste den bjuda på hög kvalitet på de andra fronterna med.

Men det är också en balans. I en del kostymdraman finns en övervikt i krutet man lagt på kulissen och den överskuggar då filmens handling. Samtidigt kan många andra filmer bjuda på fantastisk dramaturgi och dialog men glömma det visuella. Detta är dock inte ett problem i filmen "Belle". Det är en mycket välbalanserad film och manusförfattaren och regissören förtjänar verkligen en eloge för sitt arbete.

Idén till filmen började som en intressant målning som numera hänger i Scone Palace i Skottland. Den föreställer två unga adelsdamer under 1700-talet i dyra, vackra sidenklänningar. Det för tiden ovanliga och intresseväckande i målningen är att den ena av kvinnorna är mörkhyad. Under 1700-talet var slaveriet fortfarande vanligt förekommande och få afrikaner utanför Afrika var fria.

I denna tid tar vår film avstamp och den har många kvaliteter tack vare att den är så mångfacetterad. Samtidigt som den bjuder på en makalös historisk inramning är den lika mycket en film om politik, makt, kärlek och en ung människas kamp för att hävda sin plats. Mitt i den unga kvinnan Dido Belle Lindsays liv tar ett maktspel plats under en av västerlandets mörkaste epoker. Vad innebar det att ha mörk hy och samtidigt känna tillhörighet till samma vita överklass som behandlade afrikaner som lägre stående än djur? Samtidigt som hon är älskad inom sin familj så blir hon systematiskt diskriminerad för att släkten ska kunna behålla sin höga ställning. Belle sitter i en mycket svår sits där hon både tampas med tidens förakt för afrikaner och mulatter samtidigt som hon har en ung bortskämd överklassflickas öga för livets goda.

Detta är en mycket sevärd film i klass med Jane Austens filmatiserade romaner. Samtidigt har den träffsäkerheten som hos en utvecklingsroman av någon av systrarna Brontë. Historien som man kan ana ligger bakom målningen av de rika unga adelsdamerna har fått liv igen och sätter här ord på människans rätt till frihet. Med underbara skådespelare på frammarsch bjuder filmen om Belle på ett liv och samhälle i förändring.

Som bakgrund till filmen är extramaterialet oumbärligt! Det är här vi får veta mer om bakgrunden och gnistan som tände en hel film. Vi får också en bättre historisk förankring och på det viset hjälp att förstå hur livet såg ut på 1700-talet.

Det enda jag fortfarande önskar är en något djupare analys. De olika delarna av extramaterialet är ganska korta och på det viset känner jag att jag går miste om det lilla extra. Det får man dock se som min personliga åsikt och ta med en nypa salt eftersom jag är en riktig historianörd. Extramaterialet är tillräckligt!

1. Den fantastiska rollprestationen av Gugu Mbatha-Raw i huvudrollen som Belle. Mbatha-Raw är ännu relativt okänd men här tycker jag mig ana ett nytt stjärnskott!

2. Historien som översatts från målning till story till film. Detta kan följas i extramaterialet och ger en mycket intressant bakgrund till filmen. Porträttet av adelsdamerna avslöjar mer än vad man från början kanske tror.

3. Det här är en viktig film! Numera talas inte så mycket om att den fruktansvärda slavhandeln ägde rum. Ännu mindre vet vi om processen som det faktiskt var att montera ner det systemet. Många motsträviga röster restes som ville fortsätta i de gamla koloniala banorna och det kan vi fortfarande lära av. Detta är en stor del av världens historia samlad i en film!

CECILIA BACKLUND (2015-02-09)