Ofarlig amerikansk familjeunderhållning

Stoppar man i en amerikansk familjekomedi i spelaren så vet man ofta vad man får - en stunds ofarlig underhållning där alla delar av en familj ska få sitt att skratta åt. Familjesammansättningen i "Alexander and the..." är inte helt olik den i "Dagbok för alla mina fans"-filmerna. Huvudpersonen är i tolvårsåldern och har en lillebror som är baby och en storebror som är tonåring och två föräldrar förstås. Skillnaden är att det finns en syster också, någonstans mellan tolvåringen och tonåringen. Ytterligare en likhet till nämnda filmserie är att huvudpersonen även är filmens berättare. Fast där slutar kanske likheterna.

Alexander (Ed Oxenbould) upplever att han lever i någon sorts ständig otursvärld där allt elände drabbar honom. Det är dagen före hans födelsedag och det inplanerade partyt, men samma dag ska en betydligt populärare skolkamrat ha ett "episkt" party som "alla" ska gå på. Till råga på allt går Alexander miste om favoritlandet Australien när geografiläraren delar ut specialarbetsuppgifter. Ännu värre blir det när en annan skolkamrat postar en bild till "alla" där Alexanders huvud monterats in på en bikinimodell. Eländet hopar sig och när klockan passerar midnatt önskar Alexander att resten av familjen för en gångs skull kunde uppleva hans otur.

Och mycket riktigt blir det så. Först försover sig alla vilket leder till den sedvanliga stressen. Mamma Kelly (Jennifer Garner) har en viktig boklansering men nu börjar dagen riktigt illa då bilbatteriet laddat ut, detta eftersom syster Emily (Kerris Dorsey) suttit i bilen och övat på sångerna till Peter Pan-musikalen hon ska vara med i och hon har vaknat med en hemsk förkylning. Lillebror Trevors favoritnapp har förstörts så han storgråter. Storebror Anthony (Dylan Minnette) ska köra upp under dagen och sedan hämta sin flickvän med egen bil till kvällens bal, och pappa Ben (Steve Carell) har en jobbintervju som inte bör gå fel. Självklart går det mest fel för alla i familjen Cooper denna dag och Alexander tar givetvis på sig skulden - det var ju hans önskan...

I sin genre tycker jag att "Alexander and the Terrible, Horrible, No Good, Very Bad Day" är en lyckad film. Precis som jag skrev i inledningen är det ofarlig underhållning där både vuxna och barn kan känna igen sig och skratta. Eller jag vet inte - det är ju väldigt amerikanskt på många sätt och vis så det är kanske svårt att relatera till allt, men det förhindrar inte underhållningsvärdet. Tack vare ett antal stabila skådespelare blir "Alexander and the..." något mer än en dussinfilm, även om det inte kommer att bli någon klassiker i nivå med "Ensam hemma"-filmerna.

1. Jennifer Coolidge gör en karismatisk och minnesvärd insats som körskoleinstruktör. Lite spin-off-varning på karaktären, även om det förstås inte kommer att ske.

2. Alexanders besatthet för Australien är med i den skrivna förlaga filmen baserats på. I den vill Alexander flytta till Australien när allt går åt helvete.

3. Boken publicerades redan 1972 och historien har redan blivit film en gång, som en animerad musikalisk halvtimmesfilm för HBO. 1990 visades den. Historien har även adapterats som teaterpjäs.