Obehagligt in i helvete

Alice jobbar som universitetslärare i språkhistoria. Hon trivs med sitt jobb, sin man och sina tre vuxna barn. Men så en dag märker hon att hon börjar glömma saker. Först tänker hon inte så mycket på det men snart går det inte att förneka. Hon glömmer ord, går vilse och upprepar sig. Efter några undersökningar diagnostiseras hon med en ovanlig version av Alzheimers. Och inte nog med att den är ovanlig. Den är ärftlig. Dessutom är det 100 procent säkert att man utvecklar Alzheimers om man har genen.

Under filmens gång får vi följa Alice kamp för att ta tillvara på den tid hon har kvar. Hon lär sig ett system där hon varje dag med telefonen testar sig själv med ett antal frågor för att se hur hon minns. Hon har också tagit steg för hur hon ska hantera den dagen då hon inte längre kan svara på frågorna, en dag som oundvikligt närmar sig...

Filmen är obehaglig så in i helvete och man lider med Alice men också med hennes man och barn. Hela historien är så förbaskat tragisk och det lyckas man verkligen förmedla till tittaren. Julianne Moore är perfekt som Alice och Alec Baldwin som hennes man. De tre barnen spelas av Kate Bosworth, Hunter Parrish och Kristen Stewart och även de gör sina roller riktigt bra och jag måste erkänna att jag var riktigt tagen efter att ha sett filmen.

Nu vet jag inte hur verklighetstroget detta är då jag är förskonad från att ha varit i någon liknande situation själv, men filmen känns äkta och den är som en käftsmäll rakt i ansiktet. Och det är ju precis som man vill att den här typen av filmer ska vara. De ska inte ha ett lyckligt slut. De ska vara realistiska. Man ska må dåligt efter att ha sett den. Allt detta lyckas "Still Alice" med och jag känner mig helt slut efter att ha sett den. Glad att jag såg den, men totalt slut.

1. Julianne Moore vann välförtjänt en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för sin roll i filmen.

2. Filmen bygger på boken med samma namn av Lisa Genova.

3. Rollen som Alice erbjöds till både Michelle Pfeiffer, Julia Roberts, Diane Lane och Nicole Kidman som alla tackade nej innan den gick till Julianne Moore.