Inte fantastiska när de ska filmas

Man börjar tro att det ligger något märkligt negativt skimmer över hjältarna som kallas "Marvel's First Family", det vill säga Den fantastiska fyran, som de hette i Sverige. Hjältarna har filmats två gånger tidigare. Först i en kultförklarad Roger Corman-producerad film från 1994 och sedan i mitten av 2000-talet då det till och med kom två filmer, varav den andra finns sågad här på DVDKritik.se, och just den senaste omgångens filmer hör inte till de mest minnesvärda superhjältefilmerna tyvärr. Jag minns dem ärligt talat inte alls just nu, och det har kanske mer att göra med att det kommit så mycket annat bra inom genren sedan dess - trots att det är bara är tio år sedan de gjordes.

Och där har vi faktiskt en bidragande anledning till att den här filmen, en remake, gjordes. Fox, som har rättigheterna till Fantastic Four och X-Men, båda Marvel-karaktärer som alltså inte är i Marvel Studios ägo, var tvungna att göra något nytt för att behålla rättigheterna och bara det känns ju som ett ganska uselt utgångsläge. Så vad har vi då? Jo, 1) karaktärer som inte lyckats på film tidigare och 2) en film som pressas fram av tvång. Kan det bli sämre förutsättningar?

Ja, det kan det, för när filmen skulle ramla ut på biograferna twittrade regissören Josh Trank en rejäl brasklapp: "A year ago I had a fantastic version of this. And it would've received great reviews. You'll probably never see it. That's reality though." Filmbolaget hade blivit missnöjd med Tranks version och klippte bort en timme och lade till några nya scener. Kritikerna och biobesökarna var hårda och sågade filmen.

Och det är med allt detta i bagaget jag tar mig an filmen. Jag förväntade mig en rejäl katastrof, men riktigt så illa är det inte. Den här filmen är förstås en originstory och skiljer sig lite från den tidigare varianten då den hämtar sin inspiration från "Ultimate Marvel"-versionen av karaktärerna. Den börjar när den unga Reed Richards är en liten tönt med stora ambitioner som skruvar på en teleporter i sitt garage. Han får hjälp med lite skrotdelar från tuffingen Ben Grimm och en vänskap inleds som kulminerar lagom till senare tonåren när de (nu spelade av Miles Teller respektive Jaime Bell) presenterar ytterligare en version av sin teleporter på en skolmässa. Den fungerar för de lyckas skicka bort ett litet modellplan och få tillbaka det igen, om än lite skadat.

Detta uppmärksammas av Dr. Franklin Storm (Reg E. Cathey) och hans dotter Sue (Kate Mara) som jobbat med en variant av samma idé utan att lyckas få något att komma tillbaka. Vad de vet är att det inte handlar om någon teleporter utan en portal till en annan planet där det finns energiresurser som kan göra susen på jorden. Reed värvas av Dr. Storm som även kallar in den briljanta Victor Von Doom (Toby Kebbell) som byggt det mesta av deras portal. Tillsammans kan de slutföra arbetet.

Men när de väl fått portalen att fungera vill militären ta över hela projektet. I ett svagt ögonblick beslutar sig Reed, Victor och Sues bror Johnny (Michael B. Jordan) att göra jungfrufärden i hemlighet och Reed propsar på att hans gamle vän Ben ska åka med. Tyvärr går inte allt som det ska och samtliga inblandade, inklusive Sue, förändras av energin som finns på den andra planet - i vissa fall kanske på ett positivt vis, i andra definitivt inte alls...

Filmen känns inte så tokig tills vi kommer till den här punkten för sen blir det greenscreen och dataanimationer för hela pengen och även om effekterna är bra blir det inte speciellt trovärdigt, vilket i och för sig är svårt när en person kan tänja på armar och ben, en annan är en brinnande fackla, en tredje är osynlig och en fjärde är en hög med stenar. Trovärdighetsfaktorn är inte så hög. Men det finns ju andra superhjältefilmserier med en grön jätte och en asagud, eller en odödlig med knivknogar och en blå hamnskiftare som faktiskt fungerar, så varför går det så trögt för Fantastic Four?

Jag har inget riktigt bra svar på frågan. I just det här fallet kan man möjligen titta på de punkter jag listade tidigt i texten: En framstressad film och en regissör som fick sin vision sönderhackad av filmbolaget. Nu är det inget som säger att Josh Tranks 140-minutersvariant hade varit bättre, men som det ser ut nu är inte "Fantastic Four" filmen som ger franchisen det den behöver. Många önskar att rättigheterna ska gå till Marvel Studios så de får göra om och göra rätt och kanske peta in figurerna i sitt Avengers-universum, men jag tror inte på det. Det kanske är så enkelt att vissa karaktärer inte ska filmas utan bara få leva vidare i serietidningar eller tecknade tv-serier.

"Fantastic Four" är inte usel men det är en superhjältefilm som kan ställas bredvid 00-talets "Daredevil" eller "Green Lantern" - filmer som försökte men inte fick till det.

Ungefär trekvart med extramaterial i form av olika featuretter ligger med. Man kan i övrigt notera frånvaron av bortklippt material, vilket förstås är ganska uppseende-väckande med tanke på att en timme försvann, bland annat tre stora actionsekvenser.

Nåväl: Det som finns ger en hyfsad bild av produktionen. Den längsta featuretten går igenom karaktär för karaktär och tittar på deras unika krafter och hur de speglas från hur de var som människor. Både folk framför och bakom kameran kommenterar. Något kortare featuretter om de olika portalerna som byggs i filmen och designen av den andra planeten följer. Genomgående för samtliga bakomfilmer är att vi får se rätt mycket "naket" material, i betydelsen så som filmen spelades in, med greenscreens, vajrar, specialdräkter och annat. Då och då byggs bilderna ihop lager för lager så vi landar i slutresultatet. "Vi hoppas att tittaren inte ska tänka på specialeffekterna" säger någon inblandad och ger oss tydliga bevis på att karaktärerna filmats en och en mot greenscreen. Svårt att få tittaren att inte tänka på effekterna då...

En kortare titt på filmens musik ligger också med samt ett antal gallerier med konceptbilder.

1. För ovanlighetens skull gör Stan Lee INTE en cameo i en film baserad på hans karaktärer. I båda "Fantastic Four"-filmerna från 2005 och 2007 var han med.

2. I början av filmen får den unga Reed ovett av sin lärare. Denna spelas av Dan Castellaneta, det vill säga Homer Simpsons röst.

3. 15 månader innan filmen hade biopremiär annonserades en uppföljare planerad till 2017. Efter fiaskot är det oklart om det blir mer eller inte. Filmen verkar inte vara helt död än, men är borttagen från Fox planer för 2017.

ANDERS JAKOBSON (2015-12-18)