Bra, intelligent och vuxet
FILMENAtt vara smart har sitt pris. Något måste offras för att intelligensen ska bevaras. I det här fallet är det ett fungerande emotionellt liv. Sorg kan givetvis hjälpa det på vägen.
För ett antal år sedan blev Lawrence (Dennis Quaid) änkling och man kan lugnt säga att gnistan försvunnit ur honom. Han är professor i engelska vid Carnegie Mellon med ett refuserat bokmanus i handen och klassrum fyllda av studenter han inte ids minnas namnen på. Hans dotter Vanessa (Ellen Page) har snabbt fått växa upp och ta över hustrurollen hemma samtidigt som hon studerar vansinnigt hårt. Sonen James (Ashton Holmes) har flytt från föräldrahemmet till en studentkorridor och därmed klarat sig undan det värsta ångestmolnet, men känner sig ändå förbisedd av sin far.
Plötsligt händer allt på en gång: Lawrence adoptivbror Chuck (Thomas Haden Church) dyker upp och det brukar bara betyda att han vill ha pengar. Lawrence skruttiga Saab 900 blir bortforslad och inlåst och när han försöker komma åt den ramlar han ned från ett stängsel och får ett anfall samtidigt som han drösar i backen. Resultatet blir att han inte får köra bil på ett halvår, och Chuck som mer eller mindre flyttat in i huset i alla fall får bli hans chaufför.
In i mixen kommer Janet (Sarah Jessica Parker), dels som den akutläkare som tar emot Lawrence, men dels även som en före detta student som han förstås glömt bort. Något tänds mellan dem och kanske kan hon vara en väg ut ur misären för honom. Samtidigt försöker Chuck med alla medel han kan att få Vanessa att bli en normal tonåring, men när hela familjen Wetherhold är emotionellt störda går ingenting så lätt som man kunde hoppas på.
Den här mixen av superintelligenta människor men med allvarliga emotionella brister var något som Noah Baumbach gav sig på i "The Squid and the Whale" och jag gillar verkligen den kombinationen. Det blir helt enkelt väldigt intressanta karaktärer samtidigt som manuset öppnar upp för en snärtig, lätt sarkastisk och ironisk dialog. Så är fallet här och det blir en film som man gärna skulle vilja se en fortsättning på, det vill säga: det är ett upplägg som hade hållt för en tv-serie i lagom många avsnitt.
Skådespelarna är helt rätt för rollerna. Det är en fröjd att se dem allihop. Dennis Quaid sätter från första stunden stämningen med ett uppgivet utseende och en oförmåga att parkera som vettigt folk. Sarah Jessica Parker visar att hon är så mycket mer än den skotokiga tjejen i en av tidernas största tv-serier. Thomas Hayden Church är otroligt skön som mannen som ska verka vara dummast i samlingen, men kanske är den smartaste av dem alla och ljuvliga Ellen Page prickar så rätt i sin tajming i både repliker och kroppspråk. Den enda som inte direkt utmärker sig på samma sätt är Ashton Holmes som å andra sidan inte har en lika framträdande roll. Han är ju inte med på omslaget till exempel.
"Smart People" är en bra, intelligent och vuxen film. Även om det finns en uns romantik så är det egentligen relationer den fokuserar på och blir därför aldrig onödigt sliskig eller tillrättalagd. Den är lite som ett veck på ett annars fint pappersark. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker släta ut det med handen, vecket finns alltid kvar där och blir en del av helheten, och därför mycket mer intressant än ett perfekt ark.
För ett antal år sedan blev Lawrence (Dennis Quaid) änkling och man kan lugnt säga att gnistan försvunnit ur honom. Han är professor i engelska vid Carnegie Mellon med ett refuserat bokmanus i handen och klassrum fyllda av studenter han inte ids minnas namnen på. Hans dotter Vanessa (Ellen Page) har snabbt fått växa upp och ta över hustrurollen hemma samtidigt som hon studerar vansinnigt hårt. Sonen James (Ashton Holmes) har flytt från föräldrahemmet till en studentkorridor och därmed klarat sig undan det värsta ångestmolnet, men känner sig ändå förbisedd av sin far.
Plötsligt händer allt på en gång: Lawrence adoptivbror Chuck (Thomas Haden Church) dyker upp och det brukar bara betyda att han vill ha pengar. Lawrence skruttiga Saab 900 blir bortforslad och inlåst och när han försöker komma åt den ramlar han ned från ett stängsel och får ett anfall samtidigt som han drösar i backen. Resultatet blir att han inte får köra bil på ett halvår, och Chuck som mer eller mindre flyttat in i huset i alla fall får bli hans chaufför.
In i mixen kommer Janet (Sarah Jessica Parker), dels som den akutläkare som tar emot Lawrence, men dels även som en före detta student som han förstås glömt bort. Något tänds mellan dem och kanske kan hon vara en väg ut ur misären för honom. Samtidigt försöker Chuck med alla medel han kan att få Vanessa att bli en normal tonåring, men när hela familjen Wetherhold är emotionellt störda går ingenting så lätt som man kunde hoppas på.
Den här mixen av superintelligenta människor men med allvarliga emotionella brister var något som Noah Baumbach gav sig på i "The Squid and the Whale" och jag gillar verkligen den kombinationen. Det blir helt enkelt väldigt intressanta karaktärer samtidigt som manuset öppnar upp för en snärtig, lätt sarkastisk och ironisk dialog. Så är fallet här och det blir en film som man gärna skulle vilja se en fortsättning på, det vill säga: det är ett upplägg som hade hållt för en tv-serie i lagom många avsnitt.
Skådespelarna är helt rätt för rollerna. Det är en fröjd att se dem allihop. Dennis Quaid sätter från första stunden stämningen med ett uppgivet utseende och en oförmåga att parkera som vettigt folk. Sarah Jessica Parker visar att hon är så mycket mer än den skotokiga tjejen i en av tidernas största tv-serier. Thomas Hayden Church är otroligt skön som mannen som ska verka vara dummast i samlingen, men kanske är den smartaste av dem alla och ljuvliga Ellen Page prickar så rätt i sin tajming i både repliker och kroppspråk. Den enda som inte direkt utmärker sig på samma sätt är Ashton Holmes som å andra sidan inte har en lika framträdande roll. Han är ju inte med på omslaget till exempel.
"Smart People" är en bra, intelligent och vuxen film. Även om det finns en uns romantik så är det egentligen relationer den fokuserar på och blir därför aldrig onödigt sliskig eller tillrättalagd. Den är lite som ett veck på ett annars fint pappersark. Det spelar ingen roll hur mycket man försöker släta ut det med handen, vecket finns alltid kvar där och blir en del av helheten, och därför mycket mer intressant än ett perfekt ark.
EXTRAMATERIALET
Min utgåva av filmen är Region 1, och i den som finns att köpa i Sverige ingår enbart en trailer som extramaterial. Här finns det mer.
Bakomfilmen är trevlig med kommentarer både från regissören Noam Murro och manusförfattaren Mark Poirier, samt bra genomgångar av alla karaktärer med kommentarer från skådespelarna. Inget tekniskt snack över huvud taget - så klart - utan enbart om innehållet.
Vidare finns det en bunt borttagna scener som egentligen inte tillför så mycket och lite bloopers som roar för stunden. Slutligen ett kommentarspår med teamet Murro/Poirier.
Det finns dessutom ett påskägg bland extramaterialet. När man bläddrar runt lite i menyn tänds plötsligt ett nytt val där man får se lite klipp från när filmen hade världspremiär på Sundancefestivalen. Hela rollbesättningen är där förutom Ellen Page, som dock skickat med ett meddelande med Thomas Haden Church.
Bakomfilmen är trevlig med kommentarer både från regissören Noam Murro och manusförfattaren Mark Poirier, samt bra genomgångar av alla karaktärer med kommentarer från skådespelarna. Inget tekniskt snack över huvud taget - så klart - utan enbart om innehållet.
Vidare finns det en bunt borttagna scener som egentligen inte tillför så mycket och lite bloopers som roar för stunden. Slutligen ett kommentarspår med teamet Murro/Poirier.
Det finns dessutom ett påskägg bland extramaterialet. När man bläddrar runt lite i menyn tänds plötsligt ett nytt val där man får se lite klipp från när filmen hade världspremiär på Sundancefestivalen. Hela rollbesättningen är där förutom Ellen Page, som dock skickat med ett meddelande med Thomas Haden Church.
TRE SAKER
1. Det är samma producenter som till "Sideways" och den enda riktiga kopplingen mellan filmerna, förutom Thomas Haden Church, är att en Saab 900 finns med i båda.
2. Under eftertexterna finns det lite stillbilder som liksom berättar vad som hände sen, och i den allra sista bilden finns det en liten twist, eller vad man ska kalla det.
3. Både Noam Murro och Mark Poirier debuterade med filmen.
2. Under eftertexterna finns det lite stillbilder som liksom berättar vad som hände sen, och i den allra sista bilden finns det en liten twist, eller vad man ska kalla det.
3. Både Noam Murro och Mark Poirier debuterade med filmen.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA