Tidens tand har varit skoningslös

"Demon Knight" är en filmversion av TV-serien "Tales from the Crypt" som kom 1995. Den handlar om två mystiska män som kommer till en liten håla mitt i ingenstans. Den ena jagar den andra och vill ha ett föremål, en sorts nyckel, han påstår att den andre stulit. Han lyckas lura polisen som hittar nyckeln, men när de ska ge tillbaka den börjar konstiga saker hända.

Det visar sig nämligen att den som polisen trodde var snäll egentligen var rätt elak och den som de trodde var elak var den som de borde ha hjälpt från början. De två utkämpar nämligen en urgammal kamp mellan gott och ont. Den onde som spelas av Billy Zane vill få ondskan att regera över jorden medan den gode Brayker, spelad av William Sadler, gör allt han kan för att stoppa honom. De onda behöver ha sju nycklar för att släppa mörkret över jorden och de har redan sex. Den sjunde och sista skyddas av Brayker och han tänker inte ge upp den utan en fight… vilket han också får.

Handlingen är lite typisk för serier som "Tales from the Crypt" och "Tales from the Darkside" och det är helt okej. Problemet är att specialeffekterna ser bedrövliga ut idag. Det är nog ingen som, med all god vilja som finns, kan få det till att detta fungerar. Det ser bedrövligt ut och det lider naturligtvis filmen av. Det hjälper inte att skådespelarna gör det de ska och att vi förutom Zane och Sadler även får se Jade Pinkett Smith, Dick Miller och Thomas Haden Church. Det hela blir snabbt taffligt.

Allt inramas av The Crypt Keeper, den lilla figuren som leder oss in i historien och även ger oss lite kommentarer efteråt. Tyvärr har även han tuggats rätt hårt av tidens tand och känns i dag mer som en av Mupparna än något läskigt. Det som gör att man ändå orkar stå ut med filmen är det nostalgiska. Jag minns "Tales from the Crypt" från när jag var mindre och det är det som gör att jag ändå tycker att filmen är lite underhållande. De som är vana med dagens filmer tycker förmodligen att detta är skräp.

1. Det är en del typiskt stora 90-talsfilmtuttar med i filmen.

2. TV-serien "Tales from the Crypt" visades i sju säsonger mellan 1989 och 1996.

3. Efter eftertexten dyker The Crypt Keeper upp och frågar varför alla är kvar och gör reklam för ytterligare en film.