Komikertrio i drama utan gapflabb

Matthew Weiner har definitivt skrivit in sig i historieböckerna som skapare och huvudsaklig författare av "Mad Men". Han kom till den prisbelönta reklamserien via "The Sopranos" och det finns spår av båda serierna i långfilmsdebuten "Are you here". Inte så mycket i detalj utan snarare i känsla och karaktärsgestaltningar.

Weiner säger i bakomfilmen att komedi är ett väldigt vitt begrepp där det egentligen handlar om ton, och "Are you here" befinner sig i mitt tycke i det ganska flyktiga dramakomedifacket där filmen i grund och botten är ett drama men där verklighetens absurditeter kryddar historien med komiska inslag, snarare än skrivna skämt. Ett exempel är en sekvens där en karaktär smygröker och smygtittar på en granne och är på vippen att bli upptäckt men lyckas gömma allt utom handen som envist håller cigaretten utanför det öppna fönstret.

Filmen handlar om vänskapen mellan två gamla polare som håller ihop trots att deras liv ser totalt annorlunda ut. Steve Dallas (Owen Wilson) är väderpresentatör på den lokala tv-stationen och lever gott på sitt kända ansikte. Han kan i princip gå hem med vilken kvinna som helst och dessutom få dem att betala för drinkarna i baren. Ben Baker (Zach Galifianakis) är deppig, inte speciellt vuxen, och påstår att han skriver en bok. När Ben får höra att hans pappa har dött reser de båda till landsbygden i Pennsylvania för att medverka vid begravningen och uppläsningen av testamentet.

Pappan har levt ihop med en ung kvinna (Laura Ramsey) vilket framför allt irriterat Bens syster (Amy Poehler) som tror att pappan ska ha testamenterat bort hela sin förmögenhet till sin unga fru. Så är det inte utan det är Ben som får det mesta, men kan han verkligen hantera ansvaret? Ja, det är det nog ingen som tror och situationen blir väldigt rörig och känslig och mitt i smeten står Steve och ska försöka reda ut allt samtidigt som han vill stå vid sin väns sida.

"Are you here" har fått ganska dåliga recensioner, vilket jag tror beror på att folk förväntat sig att få en vanlig Owen Wilson- eller Zach Galifianakis-komedi med allt vad det innebär. I stället får de ett drama utan gapflabb men med roliga inslag och en story som balanserar på hela känsloregistret. Kanske var det min egen dagsform som gjorde att filmens deppigare delar slog an en vibrerande sträng inom mig, men jag kände i alla fall något när jag såg den. Samtidigt hade den gärna fått vara lite roligare, men den övervägande dåliga kritiken tycker jag är oförtjänt.

En tiominuters bakomfilm lyfter fram Matthew Weiner och han får berätta om filmen, dess story och dess karaktärer. Weiner hävdar att han skrev den med Owen Wilson i åtanke men det tog åtta år innan Wilson fick läsa manuset.

Det är en ganska trevlig bakomfilm som ger ett lite lagom komplement till filmen. För mer fördjupning finns det ett kommentarspår att slå på.

1. Laura Ramseys karaktär är både bra skriven och bra spelad. Man vet inte riktigt vad hon vill och Ramsey spelar henne väldigt varsamt och fint. Riktigt bra.

2. David Selby, för vi som slukade såpor på 80-talet känd som Richard Channing i "Maktkamp på Falcon Crest" gör en roll i filmen.

3. Matthew Weiner har faktiskt en till film på CV:t som regissör - "What Do You Do All Day?" från 1996, men informationen om filmen är så pass knapp att jag inte vet om det är en långfilm eller kortfilm eller vad det är.

ANDERS JAKOBSON (2014-10-30)