Fruktansvärd segt med noll intressehalt

När man vid sluttexterna sitter som ett frågetecken och undrar vad filmen egentligen handlade om och vad den ville, då är det troligtvis ett tecken på att den inte lyckats ända ut. Det är så klart en stor besvikelse att känna denna tomhet och stora undran.

"Tenderness" handlar om den 18-årige Eric Poole (Jon Foster) som avtjänat sitt straff för dubbelmordet på sina föräldrar. Den stora frågan är om han kommer att mörda igen och detektiv Christafuoro (Russell Crowe) är helt övertygad om att så är fallet. Därför sätter han igång ett övervakningsprogram på Eric lagom till att han släpps. Eric som bor hos sin moster (Laura Dern) ger sig ut på en lite längre biltur och längs vägen korsas hans väg med Lori som är en 16-årig förvirrad flicka som mår allt annat än psykiskt bra. Lori vet mycket väl vem Eric är och det ska visa sig att deras vägar korsats flera år tidigare.

Filmen är väldigt konstig. Det är svårt att förstå vad den egentligen handlar om. Inget som händer känns relevant men på något vis går historien framåt. Crowes rollfigur har en sängliggande sjuk fru som han sköter om. Lori bor med sin mamma vars nya pojkvän inte är världens bästa för Lori. Hon har inga problem med att erbjuda sig själv till män för att känna sig sedd.

Filmen bygger på Robert Cormiers bästsäljare och utan att ha läst boken är det ganska säkert på det viset att boken har ett betydligt mer djup än filmen. Det brukar vara vanligt att fantastiska böcker tappar hela sin själ när de flyttar till tv, bio och dvd. Visst finns det undantag, men generellt är det så och i det här fallet skulle det vara en bra förklaring till den tunna storyn.

Crowes roll ligger hela tiden steget efter Eric och Lori men ändå finns det ingen spänning. Det är helt klart sovvarning på den här rullen. Förmodligen hade filmen kunnat bli riktigt spännande om man trappat upp jakten lite och att tittarna hade fått bli mer överraskade än vad vi nu blir. Helt klart så är det oförståelsen som är det stora problemet och inte förrän i slutet blir det lite drama och det känns som att det äntligen händer någonting. Visst att det är en psykologisk thriller men bra sådana har gjorts tidigare.

Jon Foster spelar dock väldigt bra. Han är filmens lilla behållning och hans rolltolkning av den störda unga dubbelmördaren ger lite rysningar mellan varven. Crowe och Dern som är de mest kända namnen gör ingen betydande insats och deras rolltolkningar faller mellan stolarna.

1. Laura Dern som spelar är mostern är väldigt lik sin systerson. En bra casting där man hittat två skådespelare som lätt ser ut att kunna vara släkt.

2. Just när det i slutet händer lite grejer kan man känna någon form av att filmen ändå hade ett budskap. Dock kom det alldeles för sent och intresset var borta för länge sedan.

3. Jon Foster är den yngre brodern till skådespelaren Ben Foster som vi sett ibland annat "Alpha dog" och "30 days of night".