Inte futuristisk det klassiska sättet

Runt trettio år in i framtiden från nu har radioaktiv strålning gjort stora delar av jorden olämplig för människor och 99,7 procent av befolkningen har strukit med. Mänskligheten har byggt humanoida robotar för att få hjälp med det mesta. Robotarna styrs av två protokoll som inte kan ändras: 1) de kan inte skada något som lever och 2) de kan inte förändra sig själva eller andra robotar.

Antonio Banderas spelar en trött försäkringsagent i denna spanska science-fiction-film. Hans karaktär Jacq Vaucan kallas in när robotar beter sig annorlunda, vilket oftast handlar om ett handhavandefel. En polis (Dylan McDermott) har hittat en robot som lagade sig själv och eliminerade den direkt. Jacq undersöker roboten och hittar mängder av delar som tillhör andra enheter. När han följer upp det hela hittar han fler robotar som verkar modifierade. Någon har uppenbart varit inne och skruvat i protokollen och Jacq måste hitta personen.

Samtidigt är det andra som vill ha tag på samma person och alla modifierade robotar, och som är betydligt mer angelägna om att bli av med problemet, vilket innebär att alla spår måste undanröjas - inklusive Jacq. Plötsligt hamnar han i en situation där de enda han kan lita på är några modifierade robotar som är på väg bort från civilisationens trygga områden. Var ska de och vem styr dem?

Filmen har beskrivits som en blandning av "Blade Runner" och "I, Robot" och det är klart att det finns vissa likheter. Det är en bister, torr och infekterad värld vi hamnar i och Banderas försäkringsagent verkar tycka att allt är en plåga. Med en gravid fru hemma vill han bara bort från allt och resa någonstans där det känns mer tryggt och friskt. Miljömässigt är filmen effektivt enkel. Den är inte futuristisk på det klassiska sättet, utan känns lite mer post-apokalyptisk med coola robotdesigner.

Banderas blir den som driver filmen framåt. Han agerar ensam mot en rad robotar under större delen av filmen, och det fungerar rätt bra. Han klarar av uppgiften. Det är möjligen inte någon originell film, men jag gillar den. Den depressiva stämningen går genom rutan och håller mig intresserad under sina 96 minuter.

1. Antonio Banderas fru - eller snart ex-fru då de tydligen ligger i skilsmässa - Melanie Griffith gör en stor biroll i filmen.

2. Javier Bardem gör rösten till "blue robot".

3. Filmen är skriven och regisserad av Gabe Ibáñez vars meritlista är okänd för mig. Det här är hans första film på engelska.