He's back!

Arnold Schwarzenegger är tillbaka som Terminatorn T-800 tolv år efter att han sist dök upp i "Terminator 3". Han dök visserligen upp i "Terminator Salvation" men då bara animerad. Nu är han tillbaka och han spelar här samma Terminator som i de tidigare filmerna. Men förutsättningarna har ändras drastiskt. Allt börjar som vanligt med att rebellerna försöker störta Skynet som i sin tur lyckas skicka tillbaka en Terminator för att döda Sarah Connor. Kyle Reese följer efter för att skydda henne men den här gången lurar Skynet dem och skickar tillbaka en annan Terminator till 1973 för att döda den då nioåriga Sarah. Men någon, vem vet vi inte, skickar en T-800 efter Skynets 1973 Terminator för att rädda Sarah. Så, när Kyle dyker upp 1984 hittar han inte den rädda Sarah som vi förväntat oss utan en fullt kapabel Sarah som redan har en plan för hur de ska ta död på Skynet.

Ja, det är rörigt och det gäller att hålla reda på alla tvära kast och hopp från 1984 till 1997 till 2017 men gör man det blir det riktigt bra. Filmen har samma sköna känsla som de två första filmerna. Tredje filmen var inget vidare och den fjärde räknas inte då Schwarzenegger inte var med (förutom som animerad då) men nu är han tillbaka och detsamma gäller hela Terminator-grejen. Vi får alla oneliners vi förväntar oss. Vi får action, vi får biljakter, vi får skjutande och vi får Schwarzenegger. För säga vad man vill om de andra, Schwarzenegger ÄR Terminator, så är det bara.

Som Sarah Connor ser vi Emilia Clarke som många säkert känner igen från "Game of Thrones" och hon fungerar riktigt bra som Sarah. Kanske är hon lite liten till sin storlek men det bryr man sig inte så mycket om. Som Kyle ser vi Jai Courtney och han är väldigt bra. Vi ser även Jason Clarke som John Connor som i den här filmen får en större roll än han haft i tidigare.

Förutom att skådespelarna är bra och att Schwarzenegger är tillbaka gillar jag konceptet med tidsresor. Här fungerar det även om det är i krångligaste laget. Och man börjar verkligen ifrågasätta om det som hänt i de tidigare filmerna verkligen har hänt nu eller om det hänt men i en annan tidslinje… Snurrigt, men väldigt bra. Jag gillar "Terminator: Genisys" och jag tror att de flesta som gillar de två första "Terminator"-filmerna kommer gilla den men skulle man nu inte gilla de tidigare filmerna ska man nog välja något annat.

Tre dokumentärer bjuds vi på och om det till en början kan kännas lite snålt så går de igenom hur filmen gjordes, hur specialeffekterna gjordes och vi får höra från skådespelarna hur det var att få vara med i en Arnold Schwarzenegger-film.

På det hela taget är det rätt bra extramaterial och den delen jag finner mest intressant är när de visar hur de gjorde scenen där en gammal Arnold slåss mot en yngre Arnold och hur mycket i den scenen som är taget från första filmen. Helt klart godkänt extramaterial.

1. Robert Partick erbjöds rollen som T-1000 som han spelar i "Terminator 2" men tackade nej.

2. Den unge Schwarzenegger spelas av en kroppsbyggare med liknande kropp som man sen lagt på nytt ansikte.

3. Filmen saknar en riktig cliffhanger som de tidigare haft.