Lite småtrögt om moderna relationer

Manusförfattaren och regissören Rebecca Miller har tidigare mest rört sig i helt och hållet dramatiska tassemarker och gjorde senast "Pippa Lees hemliga liv" 2009. Nu gör hon en komedi som kanske har mest släktdrag med Woody Allens filmer. Det är ganska lätt att göra jämförelsen när det handlar om en film satt i New Yorks intellektuella värld där några trassliga relationer binds ihop. Huvudpersonen Maggie (Greta Gerwig) har enligt egen utsaga aldrig haft ett förhållande längre än ett halvår, men när längtan efter barn blir allt för stor ser hon till att ordna det på eget vis. Hon ska inseminera sig själv och har hittat en lämplig donator i hipsteraktiga gurkinläggaren Guy (Travis Fimmel). Han delar mer än gärna av sig helt utan krav på att vara delaktig i resten av processen.

Samtidigt som Maggie går och laddar för att sätta sin plan i verket blir hon vän med läraren John (Ethan Hawke) som har två barn tillsammans med frun Georgette (Julianne Moore) men inte är speciellt lycklig. Han uttrycker sitt missnöje i en komisk roman Maggie får läsa och mellan raderna blir de förälskade i varandra på varsitt håll, vilket manifesterar sig exakt samma kväll som Maggie inseminerat sig själv.

Här skulle man kunna tro att Maggies plan var att bli mamma, vilket hon också blir, men den riktiga planen sätts i verket några år senare, för hennes liv förändras efter den där kvällen. Först på gott och sedan på ont och för att lösa situationen krävs det en plan som ska ställa allt till rätta.

Det är inte komedi man garvar läppen åt sig av, men den har sina roliga stunder. Maggie har bollplankskompisar i ett par spelat av de forna "Saturday Night Live"-skådespelarna Bill Hader och Maya Rudolph som absolut inte har till uppgift att vara "de roliga" i filmen men bidrar på sitt sätt. Filmen handlar om moderna relationer, men blir lite babblig och trög. Karaktärerna är välsnidade och färgsprakande på sitt sätt, men det är inte en film för alla eller för alla tillfällen och just den här gången kan jag inte påstå att den gav mig speciellt mycket.

Making of-filmen är en ganska trevlig kvart med det sedvanliga smörandet till höger och vänster, men bland lovorden finns även en del matnyttigt kring själva historien. Mer av den varan får man i en halvkort frågestund från Sundance Film Festival där lite frågor får svar av främst manusförfattaren och regissören Rebecca Miller. Ännu mer av den varan får man förmodligen i hennes kommentarspår som jag inte lyssnat på.

Omslaget utlovar "Hilarious Outtakes" (bara "Outtakes" i menyn) och de är väl lagom "hilarious". Den första hälften består av ett barn som säger saker som barn säger när de inte riktigt går att regissera och den andra hälften består av ganska rolig improvisation av Bill Hader och Maya Rudolph.

1. Julianne Moores karaktär ska vara från Danmark och pratar därför med dansk accent. Eller, ibland låter det kanske lite danska om man anstränger sig. Mest låter det lite tyskt. I Sundance-frågestunden berättar Rebecca Miller att en svensk accent hade varit "för mycket". WTF?!

2. Bruce Springsteens "Dancing in the Dark" spelas vid två tillfällen i filmen. Först framförd av Springsteen själv på hög volym, sedan sjungen av bland annat feministikonen Kathleen Hannah (Le Tigre med flera) i en viktig scen.

3. Rebecca Miller är gift med karaktärsskådespelaren Daniel Day-Lewis som uppenbarligen är ett fan av tv-serien "Vikings" där man hittar Travis Fimmel. Det var nämligen Day-Lewis som förslog Fimmel till rollen som Guy.

ANDERS JAKOBSON (2017-01-02)