En minst sagt udda dystopisk kärleksfilm

Det finns filmer jag väljer att se med min fru och så finns det de som jag väljer att se ensam av den enkla anledningen att vi har lite olika toleransnivåer när det gäller udda filmer. Ibland fungerar det, ibland gör det inte det. "The Lobster" hamnade i solohögen efter att jag läste baksidetexten: "Välkommen till The Lobsters galna framtidsvärld. Här måste singlar hitta en partner inom 45 dagar, eller permanent förvandlas till ett valfritt djur."

Det är ju lite udda upplägg om man säger så. Bortsett från den lilla knorren med att människor förvandlas till djur så är filmen en svart komedi eller ett melankoliskt drama om ensamhet, kärlek och partnerskap. I filmens värld är singellivet förbjudet vilket betyder att folk hamnar i klistret när de blir lämnade eller när deras partner dör. En möjlighet för singelpersoner är att åka till ett hotell där de i princip avsäger sig sina gamla liv och har 45 dagar på sig att hitta kärleken. Tiden kan de dryga ut genom att jaga folk som rymt från systemet. En fångad rymling ger en extra dag. Man kan dock inte hitta vem som helst till sin blivande partner. Nej, ens tydligaste personlighetsdrag måste matcha.

David (Colin Farrell) kommer till hotellet med sin hund Bob. Egentligen är hunden hans bror som alltså misslyckades med att hitta en partner. Själv har David bestämt att han ska bli hummer om han misslyckas. Han får några nya vänner bland de andra singelmännen (John C. Reilly, Ben Whishaw) men har problem att hitta en partner. Dagarna går och när en av hans vänner ljuger för att få samma personlighetsdrag som en kvinna och därmed bli ett matchande par gör David något liknande. Men lögnen avslöjas och han rymmer ut i skogen till de andra rymlingarna och det är där han plötsligt hittar någon som verkar vara den rätta. Men kan kärleken överleva utanför det bestämda systemet?

Det är något kusligt med lätt dystopiska filmer som bara ligger lite vid sidan av vår egen värld. Bortsett då från att alla djur som finns tydligen är före detta människor. Med andra ord ligger det ett visst obehag och gnuggar lite lätt i bakgrunden, samtidigt som absurditeten i hela upplägget gör filmen till märkligt underhållande. Det är ingen vanlig film om man säger så, men samtidigt inte tillskruvad på bekostnad av filmupplevelsen. Ingen film för alla men helt klart intressant.

En femminuterstitt bakom kulisserna ger bara en enkel bild av filmen och dess teman. Det finns betydligt mer som jag skulle vilja vetat mer om.

1. Det är lite trist att filmens originalaffisch inte fått bli omslag på hemmautgåvan. Det är en stiliserad bild på Colin Farrell där han omfamnar en person som suddats ut. En variant av bilden finns i filmens menyer.

2. Filmen är regisserad av Yorgos Lanthimos som tidigare gjort "Dogtooth".

3. Det figurerar en del udda djur i bakgrunden i vissa scener. I och med att man själv får välja vilket djur man ska förvandlas till dyker det upp sådana som vanligtvis inte ser i en normal europeisk skog.

ANDERS JAKOBSON (2017-02-02)