Komedin som drunknade

"Allt flyter" handlar om ett gäng medelålders män som blir av med sin tid (som de för övrigt haft sen tidernas begynelse) i den gymnastikhall där de spelar innebandy. Bedrövade försöker de, men rätt dåligt resultat, hitta en ny hall där de kan spela. Det bästa de kan hitta visar sig vara en bilverkstad.

Som tur är planerar de samtidigt en svensexa för en i gänget som ska gifta sig. De tar med honom till ett badhus efter stängningsdags och klär ut sig, brudgummen inkluderad, till konstsimmare. Allt eftersom ölen sveps utför de sedan diverse konstsimsövningar samtidigt som allt dokumenteras med en videokamera. Filmen visas sedan under bröllopet med det oväntade resultatet att en societetsdam föreslår att de ska köra samma rutin under en av hennes fester för att roa deltagarna. När det står klart för dem att de får bra betalt bestämmer de sig för att ställa upp.

Tyvärr blir det hela en katastrof. De bestämmer sig nämligen för att öva innan framträdandet och i och med att de blir bättre och deras tafflighet försvinner tappar de även det komiska i framträdandet. Deras publik förstår ingenting och allt mynnar ut i förnedring och skam för dem.

Det är då Fredrik får den briljanta, enligt honom i alla fall, iden att de ska satsa på konstsim på riktigt och dessutom ställa upp i VM som går av stapeln sex månader senare. Manliga konstsimningslag finns det nämligen väldigt få och konkurrensen i VM är inte så hård som man skulle kunna tro. Efter lite övertalning ställer gänget upp och en hård träning tar sin början.

Så långt låter "Allt flyter" som en riktigt rolig film men tyvärr, det är den inte. Visst, det finns en hel del skämt och dråpliga situationer som jag skrattar åt men riktigt roligt blir det aldrig. Kanske hade jag för höga förväntningar i och med att det är Måns Herngren som står för regin men oavsett, ett par skratt till hade jag definitivt förväntat mig. Nu känns det istället som en seriös film om ett rätt komiskt ämne. Och som sagt lyfter den aldrig och kan tyvärr inte ses som något annat än en stor besvikelse...

En dokumentär om filmen bjuds vi på. Tyvärr består den mest av att Måns Herngren och någon simlärarinna berättar om hur det gick till när skådespelarna lärde sig simma konstsim. På slutat tar det sig dock något när vi får höra mer om hur man byggde upp de olika simbassänger som användes i filmen och hur man genom att filma samma människor på olika platser fick det att se ut som om arena var fullsatt.

1. Det bästa med filmen är dess musik.

2. Måns Herngren låter otroligt tråkig när han kommenterar i dokumentären om filmen. Noll entusiasm.

3. Handlingens trovärdighet är under all kritik. Att nio medelålders män som knappt simmat tidigare skulle kunna lära sig konstsim så pass bra att de kan ställa upp i VM på sex månader blir tyvärr rätt löjligt.

HANS-ÅKE LILJA (2009-05-14)