Skratt och larv blandas i landet Lilleput

Jack Black som Gulliver kan det verkligen fungera? Nja, delvis ler jag lite åt filmens skämt, men mycket av filmen är bara trams. Ni vet säkert vad grundstoryn är: Gullivers skepp förliser och han spolas iland på en underlig ö, Lilleput. Här är alla innevånare extremt små och Gulliver ses först som ett monster, men efter att ha räddat kungen från att brinna inne genom att urinera på honom blir han allas hjälte, alla utom Lilleputs stora general då. Han ser Gulliver som ett hot både mot hans roll som den som beskyddar Lilleput och som den som vinner prinsessans hjärta.

Gulliver lever dock ut sina fantasier och gör inget för att rätta lilleputtarna när de tror att han är en stor ledare och krigare i sitt hemland. I själva verket jobbar Gulliver i postrummet på en tidning och genom diverse missförstånd har han nu skickats iväg för att göra ett resereportage och då hamnat i Lilleput. Nu inför han i stället sina moderna idéer och företeelser i Lilleput där man inte har en aning om vad saker som iPhone och Coca Cola är för något.

Black är ju i vissa fall riktigt bra som komiker, men emellanåt går han för långt och det gör han här. Även handlingen känns rätt fjantig stora delar av tiden. Och framförallt blir det aldrig riktigt roligt. Visst, vissa scener och repliker är roliga, men filmen lyfter liksom aldrig riktigt. Och det är synd för "Gullivers resor" är den typen av film som borde gå att få till riktigt bra idag med all filmteknik som finns att tillgå. Tyvärr utnyttjar man den inte. Specialeffekterna är ibland rätt bra, men ibland riktigt usla och man ser då att Black spelar mot en så kallad greenscreen eller att han befinner sig bredvid ett miniatyrhus.

Nu får filmen nöja sig med att bli ett tidsfördriv när man inte har något bättre att se. Dessutom förväntade åtminstone jag mig så mycket mer av den, vilket också gjorde att besvikelsen blev extra stor när den inte levde upp till mina förväntningar.

1. Emily Blunt (som spelar Lilleputs prinsessa) hoppade av "Iron Man 2" för att vara med här i stället. Inte hennes bästa val.

2. Ingenstans i filmen uppmärksammas Jonathan Swift som skrev boken om Gulliver och hans resor.

3. Räkna hur många "Star Wars"-referenser du ser i filmen. De är många…