Ett trivsamt matinéäventyr

Enligt IMDB har historier om De tre musketörerna filmats 33 gånger, där den första filmatiseringen gjordes för över hundra år sedan. Det kan mycket väl vara en av de historier (om man nu ser det som ett koncept snarare än en specifik historia - jag tror till exempel inte att "De tre musketörernas sexäventyr" (1971) följer Alexander Dumas originalbok speciellt väl...) som filmats mest gånger.

1993 gjordes den senaste stora Hollywood-produktionen med Charlie Sheen, Kiefer Sutherland, Chris O'Donnell, Oliver Platt, Tim Curry och Rebecca De Mornay i huvudrollerna. Den här gången är det britten Paul W.S. Anderson ("Resident Evil", "Alien vs Predator", "Death Race" med flera) som satt sig i regissörsstolen och knåpat ihop något som i slutändan kan ses som ett trivsamt matinéäventyr, varken mer eller mindre.

De tre musketörerna - Athos (Matthew Macfadyen), Aramis (Luke Evans) och Porthos (Ray Stevenson) - har ett år tidigare blivit grundlurade av Milady (Milla Jovovich) och britten Buckingham (Orlando Bloom) och därefter blivit mer eller mindre pensionerade. Till Paris anländer ynglingen D'Artagnan (Logan Lerman) som blivit musketörtränad av sin far och nu är redo att slåss i kungens ära. D'Artagnan lyckas reta upp de tre musketörerna var och en för sig och blir utmanad till strid. Den naiva och kaxiga yngligen hinner dock inte slåss med sina tre motståndare innan de fyra gemensamt slåss mot ett 40-tal vakter ur Kardinal Richelieus (Christoph Waltz) styrka. Kungen (Freddie Fox) belönar oväntat nog musketörerna snarare än bestraffar dem, vilket blir ytterligare motivation till den konspiration Richelieus smider på.

Tillsammans med Mylady planerar han nämligen att i scensätta en romantisk affär mellan Drottningen och Buckingham vilket i bästa fall skulle leda till ett krig ur vilket Richelieus kan gå vinnande och därefter ta över Frankrike. Ett värdefullt diamanthalsband stjäls från Drottningen och placeras i Towern och det blir upp till D'Artagnan och de tre musketörerna att stjäla tillbaka det och förhindra att Richelieus lömska planer går hem.

"The Three Musketeers" bjuder på det förväntade i form av svärdsvingande, rafflande och välkoreograferade strider, en ganska rapp dialog och ett välgjort och episkt utseende. Vad som möjligtvis kan räknas som nytt i sammanhanget är ett par gigantiska luftskepp som används i striderna.

När jag fick filmen för recension tänkte jag direkt att det var en perfekt film att se en söndagsförmiddag, och det var även precis vad jag gjorde. Är man i rätt sinnesstämning och vill ha en klassisk matinéfilm är "The Three Musketeers" ett bra alternativ. Det är ingen film jag kommer att se om varannan månad eller ens tänka på i någon större utsträckning, men den ger precis det man förväntar sig att den ska ge.

Utöver kommentarspår och ett block med borttagna och förlängda scener finns det ett stort antal kortare bakomfilmer. Till att börja med porträtt av alla karaktärer där skådespelarna och andra förklarar vilka de är. Information som jag alltid tycker känns lite meningslös. Har man sett filmen vet man hur och vilka de är. I övrigt gräver vi oss ned i utseendet med kostymer och produktionsmiljöer, samt tittar närmare på fajtingscenerna.

Oväntat mycket att titta på och fördelaktigt nog finns det "play all"-funktioner.

1. Lustigt nog är ingen av de tre musketörerna med på filmens omslag.

2. Filmen gjordes i 3D och i några sekvenser känns det inte riktigt som att specialeffekterna håller. Kanske är det för att 3D:n blivit 2D, men ibland är det alldeles för genomskinligt att greenscreens har använts. En 3D-version på blu-ray finns för övrigt att köpa.

3. Filmen slutar med en scen som definitivt signalerar UPPFÖLJARE, men än så länge har ingen annonserats så vitt jag kan se.

ANDERS JAKOBSON (2012-02-23)