En ryslig deckare med väldesignade spöken

Edith Cushing (Mia Wasikowska) förlorar sin mamma som ung. Mammans spöke varnar henne för Crimson Peak, men vad det är har Edith ingen aning om. Spökerierna dyker upp då och då men får mest en inspirerande funktion då Edith växer upp och blir en aspirerande författare med spöken som karaktärer.

Den här Guillermo Del Toro-skrivna och -regisserade filmen utspelar sig under det tidiga 1900-talet. Edith är dotter till industrimannen Carter Cushing (Jim Beaver) i New York och han blir uppsökt av engelsmannen Thomas Sharpe (Tom Hiddleston) som äskar finansiering till en uppfinning han jobbar på. På hans ägor i norra England finns det en speciell röd lera som används till tegelstenstillverkning och Thomas vill utvinna denna med sin uppfinning. Carter säger nej och är öppet misstänksam mot Thomas. Den stilige engelsmannen fattar dock tycke för Edith men detta sätter Carter stopp för, ivrigt påhejad av sin läkare Alan McMichael (Charlie Hunnam) som verkar ha eget intresse i Edith.

Men så dör Carter och det finns inga hinder för Edith och Thomas kärlek, ej heller sponsringen av hans uppfinning. De gifter sig och Edith flyttar in i familjegodset som Thomas delar med sin syster Lucille Sharpe (Jessica Chastain). Huset är rejält men ruttet. Stora delar är helt förfallet men det fungerar ändå. När vintern kommer och blodröd lera smälter igenom snön får Edith lära sig platsens smeknamn Crimson Peak, och minns sin mammas varnande ord. Och visst pågår det något konstigt här och ju mer Edith tittar ju mer lär hon sig om vad som pågått i huset innan hon klev in i det.

Spökeriet har en sekundär roll i historien, vilket jag enbart ser som något positivt. Det är inte spökena som sprider ondskan utan den kommer från människorna. Trots detta är spökena designade på bästa tänkbara sätt. En perfekt kombination av människa, skelett och rök - gestalter där en lätt sipprande rök/uppåtgående vätska kommer från fingerspetsar eller öppna sår. Det är riktigt snyggt och påminner lite om hur spökena i Del Toros tidigare film "The Devil’s Backbone" (2001) gestaltades.

Det Toro brukar alltid göra tjusigt designade filmer och "Crimson Peak" är inget undantag. Han kan sin romantiska skräckhistoria och har fått till något som påminner om äldre tider men som är gjort med ett modernt öga och ett helt liv av erfarenheter. Ur en synvinkel känns filmen i ett Del Toro-sammanhang udda men likväl tydligt besläktad med de världar han målat upp tidigare. Men i och med att spökerierna har en sekundär roll, blir filmen en ryslig deckare snarare än ett fantasifullt ont äventyr.

Trion Mia Wasikowska, Jessica Chastain och Tom Hiddleston gör ett riktigt bra jobb i sina roller och även om det möjligtvis inte är den Del Toro-film jag kommer att minnas starkast, är det en välgjord och som sagt välspelad rysare med gotiska förtecken och just den kombinationen kan passa perfekt i rätt tillfälle.

Genomgående för det frikostiga extramaterialet är att de fokuserar på Guillermo Del Toros nitiska känsla för detaljer. Här avhandlas allt om filmens utseende - från scenbyggen till kostymer till färger och ljussättning - och det är fasligt svårt att inte bli imponerad av det man ser. I dagsläget har i alla fall jag börjat vänja mig vid att väldigt mycket av det man ser i filmer till större delen är gjort i en dator, men i det här fallet är det så mycket som är gjort på riktigt och så där detaljerad att man som tittare inte förstår att man skulle sakna detaljerna om de inte fanns där.

Delar av extramaterialet är utformat som konversationer mellan Del Toro och hans skådespelare och det blir väldigt intimt och trevligt utan det här sedvanliga smörandet som figurerar i var och varannan film nu för tiden. Trots att mycket handlar om utseendet lyckas man i dessa delar även avhandla karaktärsdrag och teman. Mycket bra.

Mot slutet av utbudet kommer ett parti om spökena i filmen och det är som alltid intressant att ta del av Del Toros fantasier när det handlar om omänskliga figurer, även om de i just detta fall är mänskliga på något plan.

De borttagna scenerna är få och ger tyvärr inte speciellt mycket. För fördjupning finns även ett kommentarspår med Del Toro.

1. Guillermo Del Toros återkommande skådespelare Doug Jones, den extremt slanka mannen som tidigare dolt sig i både Abe Sapian och i faunen, spelar här flera av spökkvinnorna.

2. "Sons of Anarchy"-bekanta Charlie Hunnman som var stor hjälte i Del Toros "Pacific Rim" känns lite mesig i den här filmen. Jag tycker inte alls att det är rätt skådespelare för rollen tyvärr.