Sarkastisk och röd antihjälte

Det är lite rart när folk får göra sina drömprojekt. Guillermo del Toro sa nej till att regissera "Blade: Trinity", "AVP: Alien vs. Predator" och "Harry Potter and the Prisoner of Azkaban" för att få göra "Hellboy". Han slogs med filmbolagen i sju år för att kunna övertala dem att Ron Perlman var rätt person för huvudrollen. Och till slut fick han göra filmen.

Det här är ännu en film baserad på en tecknad förlaga. Mike Mignola publicerade sin första "Hellboy"-serie 1993 och lite drygt 10 år senare kom denna film som baseras på lite olika historier. Men vi börjar givetvis från början. 1944, i slutet av andra världskriget, försöker Hitler ta till ockulta medel för att vinna (ett tema även utforskat i "Jakten på den försvunna skatten"). Uppe i Skottland ska den gamle ryske häxmästaren Rasputin (Karel Roden) öppna upp en portal för att väcka upp den sju kaosgudarna Ogdru Jahad.

Men USA:s militär är på plats tillsammans med professor Trevor Bruttenholm, expert på det paranormala, och de lyckas avbryta ritualen och stänga portalen. Men något har kommit över från denna okända dimension: Hellboy. Han är vid den här tidpunkten ett demonbarn med rött skinn, horn, svans och en stor klumpig högerhand gjord av sten. Bruttenholm lockar till sig honom med hjälp av choklad och adopterar sålunda den lille röde.

Vi hoppar nu vidare till modern tid. Hellboy har växt upp och rört sig fritt i samhället där han ses som en myt. Han tillhör numera den topphemliga organisationen BPRD ("Bureau of Paranormal Research & Defense") som jobbar med att i hemlighet försvara världen från paranormala attacker med hjälp av paranormala agenter. Hellboy är en, fiskmänniskan Abe Sapien (Doug Jones) är en annan. FBI-agenten John Myers (Rupert Evans) anländer som gröngöling till byrån helt ovetande om vad som finns där inne, men snabbt blir han varse om vad för konstigt sammanhang han hamnat i. Hans uppgift är egentligen att vara lite av en barnvakt till den rebelliske Hellboy, men det går sisådär.

Faktum är att Myers direkt hamnar i ett knivigt äventyr, för Rasputin har återuppstått och med hjälp av de gamla nazisterna mordmaskinen Kroenen och Ilsa von Haupstein (som överlevt tidens tand i välbevarat skick) försöker han avsluta det han påbörjade och släpper loss allehanda onda makter och monster för Hellboy att fajtas med, tills han står öga mot öga mot sitt öde där vi slutligen får veta varför han dras med en så pass stor och klumpig högerhand.

Det är ett riktigt serietidningsäventyr där det anspelas vilt på en rad olika mytologier och liknande. En "Gott och blandat"-påse med bitar ur alla möjliga subkulturer. Det är väldigt underhållande på sitt sätt, och filmen i stort är även den underhållande med fräcka specialeffekter, spännande miljöer, rafflande action och drypande sarkastiska one-liners från den röde hjälten. Dock upplevde jag filmen som inte fullt lika bra vid en andra tittning, men den är som sagt cool på sitt sätt.

Att del Toro satt sin prägel på filmen är tydligt om man nu har sett några av hans filmer. "Hellboy" med sin genremix passar honom som handen i handsken, och här har han fått leka fritt som bara del Toro kan.

Ron Perlman är precis som del Toro och även Mignola konstaterat perfekt i rollen som Hellboy. Han levererar sina repliker på ett iskallt sätt, är stenhård i actionscenerna men visar också upp en mer allvarlig sida. Han har en liten romans med Selma Blair som spelar den telekinesiska Liz (vilken utvecklar sig till ett triangeldrama när Myers kommer in i bilden), som osar en hel del "Skönheten och odjuret", vilket passande nog var den tv-serie där jag först såg Perlman i slutet av 80-talet.

Filmen innehåller även andra sköna skådespelarprestationer av bland annat den alltid felfria John Hurt som den gamla proffessor Bruttenholm och Jeffrey Tambor som den Hellboy-negativa BPRD-ledaren Tom Manning som får anledning att ompröva sin attityd under historiens gång.

Jag behöver inte ompröva min attityd för jag diggar Hellboy och ser fram emot nästa äventyr på film.

Det finns gott om extramaterial på den här skivan, inte minst på den första. Förutom en liten videointroduktion av del Toro så kan man klicka igång en mängd olika features att utnyttja under tittandets gång. Förutom det obligatoriska kommentarspåret kan man stanna upp vid åtta olika tillfällen och se klipp från inspelningsplatserna. Man kan också titta på storyboards under filmens gång samt åtta exklusiva "serier" (egentligen bara ett par bilder och en rullande text).

Allt detta går även att se separat samt fyra stycken tecknade kortfilmer som inte alls har med "Hellboy" att göra. Det är några märkliga saker som presenteras under rubriken "From the den: Hellboy recommends..." och jag antar att det ska vara filmer som Hellboy gillar och identifierar sig med. Bland det knäppaste jag hittat på en DVD.

På andra skivan finns DVD:ns stora godbit när det gäller extramaterialet, nämligen en nästan två och en halvtimme lång making of-dokumentär. Jag får nästan lite "Sagan om ringen"-vibbar när jag ser dokumentären då den är rejält heltäckande och sålunda mycket bra. Värd pengarna bara den.

I övrigt finns här några bortklippta scener med kommentarer, storyboards och lite allt möjligt smått och gott, men dokumentären är det väsentliga.

1. Det finns även en director's cut där filmen är 10 minuter längre.

2. Del Toro-favoriten Doug Jones (spelar faunen och det ögonlösa monstret i "Pan's Labyrinth") klämde in sig i Abe Sapien-dräkten men fick sin röst dubbad av David Hyde Pierce (Niles i "Frasier"), som dock avböjde att krediteras för insatsen då han tyckte att karaktären var Jones helt och hållet.

3. Monstren i filmen anspelar väldigt mycket på H.P. Lovecrafts Chtulhu-mytologi, vilket gör att det blir väldigt naturligt att ett av del Toros kommande projekt är en filmatisering av Lovecrafts "At the Mountains of Madness".

ANDERS JAKOBSON (2005-01-10)