Norman Bates innan Psycho

I "Bates Motel" får vi se vad som hände Norman Bates och hans mamma Norma innan vi möter dem i "Psycho". Exakt hur länge är inte fastslaget men i TV-serien är Norman 17 år när hans mamma tar med honom till hotellet som hon just köpt för de pengar de fått efter Normans pappas bortgång. Tanken är att de ska börja om på nytt och att de ska göra det genom att driva ett motell. Dock är det inte mycket som går som de hoppats.

Genomfartsleden ska dras om vilket kommer att innebära att ingen kommer passera förbi motellet längre. Norma råkar mer eller mindre döda den förre ägaren till motellet efter att denna våldtagit henne. Hon hamnar i en beroendeställning till en av poliserna i staden som i sin tur visar sig ha allt annat än rent mjöl i påsen. Norman blir kär i en av de populära tjejerna i skolan. Efter att ha haft sex med honom dumpar hon dock honom och börjar i stället intressera sig för Normans halvbror Dylan.

Allt är med andra ord kaos för familjen Bates och det är kanske det som är seriens svaghet. "Bates Motel" är en bra serie till att börja med och den beskriver bra hur Norman formas till den han senare kommer vara i filmen "Psycho". Men kanske slänger man in lite för mycket. Det händer nämligen en hel del underligt och jag kan å ena sidan förstå att det måste hända saker för att serien ska bli intressant att titta på men samtidigt, vad är oddsen för att det finns både en knarkkartell och en människosmugglarliga i samma stad som Norman bosätter sig i? Det blir en balansgång och jag tycker nog att man klarar sig precis. Men man får nog passa sig lite, det är väldigt lätt att falla över på fel sida vilket skulle få till följd att serien börjar handla om för mycket annat och då tappar det fokus man ska ha på Norman och hans uppväxt.

Som Norman ser vi Freddie Highmore och som han mamma Vera Farmiga. Båda är nya bekantskaper för mig men de gör sina roller med bravur. Dessutom lyckas de balansera på ytterligare en gräns, mor och son-förhållandet. De är många gånger väldigt nära incestkänslan men även här lyckas man balansera på rätt sida av gränsen. Det blir så att tittaren får lite lagom olustkänsla utan att för den skull vilja stänga av.

Och sen lyckas man dessutom få till en riktigt bra cliffhanger på slutet som dessutom hade fungerat rätt bra om serien inte förnyats, vilket den har. "Bates Motel" är väl värd att se och att man dessutom redan vet var karaktärerna kommer sluta sina dagar (mamman uppstoppad i källaren och Norman på dårhus) gör det hela bara så mycket bättre.

Extramaterialet är lite fjuttigt och bjuder endast på en paneldiskussion och lite borttagna scener. Det måste finnas mer bakom kulisserna-material att tillgå. Hur byggde man upp huset? Hur tänkte man för att hamna i det som sen blir "Psycho"? Med mera, med mera. Frågorna är många.

1. Det är väldigt irriterande att man i de första avsnitten envisas med att översätta "Vacancy" med innebörden fullbelagt. Man glömmer alltså att texten "No" inte sänts i skylten.

2. Slutet lovar gott inför säsong 2 som har premiär under 2014.

3. Det är lite intressant att TV-serien utspelar sig i nutid och filmen "Psycho" som alltså ska ske efter det som händer i TV-serien under 1960-talet.