Ferrell visar upp ett helt nytt register
FILMENÄnnu en putslustig komedi med Will Ferrell? Ja, man skulle kunna tro det, men det här är en betydligt mörkare historia än vad vi är vana att se Ferrell i och dessutom mer eller mindre en indiefilm som inte gjorde speciellt mycket väsen av sig när den kom.
Mörkret bottnar i alkoholism. Det är på grund av sin alkoholism som säljaren Nick Halsey (Ferrell) får sparken med omedelbar verkan i början av filmen och det är på grund av sin alkoholism som han kommer hem till sitt hus där frun lämnat honom, bytt alla lås och dessutom släpat ut alla hans pinaler i trädgården. Givetvis dövar Nick den dubbla sorgen med ett par sexpack Pabst Blue Ribbon innan han somnar i en fåtölj i trädgården.
Jag förstår inte riktigt varför Nicks fru tagit till sådana drastiska metoder mot honom. Förutom det som hänt vid huset har hon även spärrat det gemensamma kontot. Nick straffas, men vi får aldrig riktigt veta varför.
Snart börjar grannarna klaga på röran och polisen kommer på besök. Nick hänvisar då till kommissarie Frank Garcia (Michael Peña) som är hans AA-sponsor. Garcia vinner lite tid åt Nick genom att föreslå att han ska kategorisera sina prylar som en loppmarknad, för en sådan får man ha på tomten i fem dagar. Nick får hjälp av en sysslolös pojke som mest cyklar upp och ned på gatan. Kenny (Christopher Jordan Wallace) blir snabbt en viktig person för Nick. De blir vänner helt enkelt. En annan vän hittar han i den nyinflyttade grannen Samantha (Rebecca Hall ) som går omkring höggravid och väntar på sin man.
Tiden börjar rinna ut för Nick och i ett första steg mot ett bättre liv börjar han sälja av sina saker, trots att han egentligen inte vill det.
Man blir lurad av kategoriseringen "komedi", det lite lustiga omslaget och den "svenska" titeln (se Tre saker), för "Neighbor for sale" är en betydligt mer tragisk film än en komisk. Det är inget roligt alls med situationen som Nick hamnat i och just därför är det oerhört skönt att Ferrell plockar fram ett helt annat register än hans vanliga. Hans skådespel är nedtonat och försiktigt och Nick blir aldrig en vanlig Ferrell-karaktär. Det finns ett citat från Playboy på framsidan - "Ferrell has never been better" - som jag initialt avfärdar som något jag inte håller med om, men ju längre filmen går ju mer tycker jag om hans insats. Jag har alltid gillat Ferrell och det här är helt klart en intressant utvidgning av hans register.
Sen är filmen i sin helhet ganska fin även om den bottnar i ett dystert mörker. Annorlunda, på många olika vis.
Mörkret bottnar i alkoholism. Det är på grund av sin alkoholism som säljaren Nick Halsey (Ferrell) får sparken med omedelbar verkan i början av filmen och det är på grund av sin alkoholism som han kommer hem till sitt hus där frun lämnat honom, bytt alla lås och dessutom släpat ut alla hans pinaler i trädgården. Givetvis dövar Nick den dubbla sorgen med ett par sexpack Pabst Blue Ribbon innan han somnar i en fåtölj i trädgården.
Jag förstår inte riktigt varför Nicks fru tagit till sådana drastiska metoder mot honom. Förutom det som hänt vid huset har hon även spärrat det gemensamma kontot. Nick straffas, men vi får aldrig riktigt veta varför.
Snart börjar grannarna klaga på röran och polisen kommer på besök. Nick hänvisar då till kommissarie Frank Garcia (Michael Peña) som är hans AA-sponsor. Garcia vinner lite tid åt Nick genom att föreslå att han ska kategorisera sina prylar som en loppmarknad, för en sådan får man ha på tomten i fem dagar. Nick får hjälp av en sysslolös pojke som mest cyklar upp och ned på gatan. Kenny (Christopher Jordan Wallace) blir snabbt en viktig person för Nick. De blir vänner helt enkelt. En annan vän hittar han i den nyinflyttade grannen Samantha (Rebecca Hall ) som går omkring höggravid och väntar på sin man.
Tiden börjar rinna ut för Nick och i ett första steg mot ett bättre liv börjar han sälja av sina saker, trots att han egentligen inte vill det.
Man blir lurad av kategoriseringen "komedi", det lite lustiga omslaget och den "svenska" titeln (se Tre saker), för "Neighbor for sale" är en betydligt mer tragisk film än en komisk. Det är inget roligt alls med situationen som Nick hamnat i och just därför är det oerhört skönt att Ferrell plockar fram ett helt annat register än hans vanliga. Hans skådespel är nedtonat och försiktigt och Nick blir aldrig en vanlig Ferrell-karaktär. Det finns ett citat från Playboy på framsidan - "Ferrell has never been better" - som jag initialt avfärdar som något jag inte håller med om, men ju längre filmen går ju mer tycker jag om hans insats. Jag har alltid gillat Ferrell och det här är helt klart en intressant utvidgning av hans register.
Sen är filmen i sin helhet ganska fin även om den bottnar i ett dystert mörker. Annorlunda, på många olika vis.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Originaltiteln på filmen är "Everything must go", vilket är en alldeles utmärkt titel som säger väldigt mycket om Ferrells karaktärs resa i filmen. I Skandinavien har filmen fått en påtvingat komisk titel som dessutom är helt fel. Vadå "Granne till salu"? Idiotiskt.
2. Filmen bygger på en novell av Raymond Carver, vars noveller även låg till grund för Robert Altmans "Short Cuts". Där har ni en referens när det gäller känslan i filmen.
3. Filmen är manus- och regidebut för Dan Rush.
2. Filmen bygger på en novell av Raymond Carver, vars noveller även låg till grund för Robert Altmans "Short Cuts". Där har ni en referens när det gäller känslan i filmen.
3. Filmen är manus- och regidebut för Dan Rush.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA