Lite fredagsdeckarevarning

Jill (Amanda Seyfried) har en hemsk upplevelse bakom sig. Hon blev bortrövad och hamnade i ett hål i skogen där hon hittade likdelar av andra unga kvinnor. Men hon lyckades fly från mördaren. Dessvärre fanns det inga bevis för att detta faktiskt hänt. Polisen kunde inte hitta några spår och framför allt inte hålet, och den enda slutsatsen blev att Jill hittat på alltihop. Hon hamnade på psyket under en tid och nu lägger hon all fritid på att kartlägga skogen för att hitta bevis på att det hon var med om faktiskt hände och att mördaren fortfarande är på fri fot.

Allting trappas upp när hennes syster försvinner spårlöst. Jill är övertygad om att det är samma mördare som är i gång igen, men att han rövat bort fel person. Polisen tror fortfarande att hon bara inbillar sig så Jill får ta saken i egna händer. Hon måste hitta sin syster innan det är försent.

Stundtals är "Gone" en spännande thriller som gör ett bra jobb med att få varenda ny person man ser i filmen att verka misstänkt. Det finns många potentiella kandidater till den tänkta mördaren, och det får oss som tittare att överväga om det faktiskt är så som polisen säger: Att Jill hittat på alltihop och att hennes paranoia skapar alla dessa misstänkta typer.

Det gör också att "Gone" kunde ha tagit en massa olika vägar för att komma i mål, och jag är inte riktigt säker på att den väg filmen tar faktiskt är den rätta. Det känns om det blir lite ologiskt och när alla bitar är på plats får jag en lite lätt snopen känsla. De alternativa vägar jag tänker ut under filmens gång känns trots att de inte existerar som bättre varianter.

Jag får en bestämd tv-känsla av filmen. Det är inte en tv-film, men det kunde ha varit det. Den är lite snäll och skådespelet är inte alltid på den högsta nivån. Det känns som en fredagsdeckare där det lilla extra saknas.

1. Filmen är regisserad av brasilianska Heitor Dhalia och är vad jag förstår hans första amerikanska film. Dessvärre tror jag det inte var någon rolig upplevelse då Dhalia berättat för brasilianska tidningar att han blev helt överkörd av filmstudion och varken fick ta några egna kreativa beslut eller ens träffa Amanda Seyfried innan inspelningen. Han tänkte till och med ta bort sitt namn från filmen, men valde att inte göra det till slut.

2. För att få fram information drar Jill en oerhörd mängd olika valser för folk. Hon är minst sagt påhittig när det gäller att hitta på anledningar till att hon behöver svar på vissa frågor.

3. Det finns många tillfällen där Jill förstör bevismaterial genom att ta i saker som misstänks tillhöra mördaren. I en mer logiskt strukturerad historia hade hon samarbetat mer med polisen.

ANDERS JAKOBSON (2013-04-14)