Omstart som ger mersmak

Tom Clancy hann skriva 16 böcker där karaktären Jack Ryan figurerade innan han dog i oktober 2013. Fyra av dessa har filmatiserats tidigare med tre olika skådespelare i huvudrollen - "Jakten på Röd Oktober" (1990, Alec Baldwin), "Patrioter" (1992, Harrison Ford), "Påtaglig fara" (1994, Ford igen) och "The Sum of All Fears" (2002, Ben Affleck). Denna femte film där Chris Pine kliver in i titelrollen är dock enbart baserad på karaktärerna och inte någon specifik roman.

Tanken är alltså att starta en ny franchise från början, och varför inte? Inbitna Clancy-fans har kanske en annan åsikt, men för min del fungerar det fint. Redan under de första fem minuterna får vi lite grundläggande information som ska forma karaktären. Ryan pluggar ekonomi i London när han bevittnar elfte september-attackerna på tv:n. Han blir sedan marinsoldat och krigar i Afghanistan där han är med om en helikopterolycka och genomgår en lång rehabilitering. Där träffar han Cathy Muller (Keira Knightley) som senare ska bli hans stora kärlek, och han träffar även CIA-mannen Thomas Harper (Kevin Costner) som är imponerad av Ryan och värvar honom till CIA som analytiker i det dolda. Tio år senare jobbar Ryan på Wall Street, lever tillsammans med Cathy och levererar då och då rapporter till CIA.

När han upptäcker några mystiska, låsta transaktioner med rejäla summor pengar anar han oråd och åker till Moskva för att reda ut finansmannen Viktor Cherevin (Kenneth Branagh) affärer, men knappt hinner han installera sig i sitt hotellrum innan han utsätts för ett attentat som nästan kostar honom livet. Harper som är på plats i Moskva rensar upp röran men berättar även att nu är Ryan en operativ agent fullt ut, och ett nagelbitande äventyr där USA:s framtid hotas av både terrorattentat och en ekonomisk utplåning och det är förstås upp till Ryan att förhindra det.

I grund och botten en ganska vanlig hjältesaga i actionformat som för tankarna både till "Mission Impossible"- och "Bourne"-serierna. Men det är även en bra och spännande film i genren, dessutom berättad på ett följsamt och enkelt vis. Kenneth Branagh dubbeljobbar då han både spelar filmens skurk på ett lysande vis, men han är även filmens regissör och lyckas mycket bra med båda uppgifterna. Filmen är både tät och intim och explosivt storslagen på samma gång. Fart och fläkt varvas med mer eftertänksamma scener.

Jag var lite orolig för Chris Pines insats. Han är ju redan en av huvudpersonerna i en omstartad franchise ("Star Trek") och det fanns ju så klart en viss risk att Jack Ryan i Pines version skulle likna Captain Kirk, men så blir det lyckligtvis inte och jag kan se den här serien rulla på med Pine i spetsen. Som en första film lyckas "Jack Ryan: Shadow Recruit" verkligen ge mersmak.

Fyra bakomfilmer i varierande längd ger ett helt klart tillfredsställande komplement till filmen. Dels avhandlas karaktären Jack Ryans tidigare filmliv och nya filmliv i en bakomfilm och dels får Sir Kenneth Branagh en hel del kärlek för sin insats bakom och framför kameran och delar med sig av sina tankar om att filma en thriller och att kombinera de olika rollerna.

Vidare är det en liten bit om action- och stuntscenerna innan allting avslutas med ett betydligt mer seriöst - och långt - inslag om relationen mellan USA och Sovjet/Ryssland, då och nu. Här figurerar olika personer av dignitet som inte har något med filmen att göra och ger analyser och tankar.

En handfull bortklippta scener går att se med eller utan kommentarspår och det finns även ett kommentarspår till hela filmen.

1. Svenska Peter Andersson (Stieg Larsson-filmerna, "Johan Falk: Leo Gaut", "Hamilton" med flera) gör en relativt tyst biroll i filmen som Cherevins säkerhetschef. Perfekt utseende för rollen, men är ryssar allt svenska skådespelare får göra nu för tiden?

2. Hittills har det inte annonserats någon uppföljare till filmen, men jag är ganska övertygad om att den kommer. Filmen gick helt okej på bio så jag tror inte att filmbolaget tvekar.

3. Möjlig spoiler men ändå... I böckerna avancerar Jack Ryan till att bli USA:s president, så om det blir tillräckligt många filmer kan Chris Pine gå in i den rollen om 30 år kanske...

ANDERS JAKOBSON (2014-06-18)