Från outhärdlig till genial 109 minuter

Initialt tycker jag rent ut sagt illa om "War, Inc.", men ju längre filmen pågår ju mer tycker jag om den för att avsluta tittningen med nästan omvänd åsikt. Otroligt märklig utveckling.

Filmen är en satir, vilket förklarar varför en känns lite skev i början. I en framtida värld har amerikansk militär privatiserats och det är fritt fram för företag att starta egna arméer och etablera sig i Mellanösternländer. USA har "befriat" det påhittade landet Turakistan och företaget Tamerlane, som är de första att hantera ett helt outsourcat krig, använder sina styrkor för att få makt över oljeresurserna.

John Cusack spelar yrkesmördaren Hauser som hyrs in för att eliminera inhemska konkurrenten Omar Sharif (Lyubomir Neikov) och som täckmantel ska Hauser organisera en mässa där bland annat "Turakistans Britney Spears" - Yonica Babyyeah (Hillary Duff) ska gifta sig. Hauser möts av assistenten Marsha (Joan Cusack) och strax finner han sig i vissa problematiska situationer med näsvisa, vänsterjournalisten Natalie (Marisa Tomei), som han sedermera blir rätt så förtjust i.

Hauser bär på en massa jobbigt bagage, vilket vi får ta del av i flashbacks. Hans fru har mördats och hans dotter har kidnappats flera år tidigare, och när han försökte komma bort i från sitt jobb blev han utsatt för ett mordförsök av sin chef Walken (Ben Kingsley) som Hauser sedan röjde undan. För att dämpa sin ångest dricker Hauser Tabascoliknande hot sauce som om det vore medicin.

Det går inte så bra för Hauser att genomföra sitt uppdrag. Han får jobba hårt med att hålla sin täckmantel, värja sig för den förföriska Yonica Babyyeah som vill förföra honom samtidigt som han försöker komma Natalie närmare. Sen får han även fajtas med diverse småbus och mitt när han gör processen kort med några blir han upptäckt av de båda kvinnorna som snabbt inser att han inte är någon simpel mässarrangör utan något helt annat. Saker och ting kompliceras ytterligare när Natalie kidnappas och Yonicas bröllop står för dörren.

Det är en härlig kemi mellan skådespelarna i den här filmen. Syskonparet John och Joan Cusack är alltid bra (speciellt kul är att det att se Joan som som vanligt är riktigt rolig), och Marisa Tomei är en sådan där charmig person från 90-talet som man inte ser så ofta nu för tiden. Förutom att John hanterar sin ganska komplicerade roll med sedvanlig elegans, så imponerar Hillary Duff mycket som Yonica, en roll som skiljer sig väsentligt från hennes tidigare tämligen okomplicerade karaktärer. Även Ben Kingsley, som jag nu för tiden tycker är extremt ojämn, är riktigt bra i sin otrevliga roll vilken han kryddat med en släpig sydstatsdialekt som jag aldrig hört honom tala med tidigare.

Filmen är actionpackad med ganska avancerade krigsscenarion som egentligen borde skära sig med det repliksmarta manuset och den välsnidade satiren, men "War, Inc." hålls ihop mycket väl. Jag är riktigt positivt överraskad av slutresultatet.

Bland lite trailers till andra filmer finns det en ca 12 minuter lång titt bakom kulisserna där både skådespelare och filmmakare uttalar sig om filmen, samtidigt som vi får bilder från inspelningen. Ganska kort, men ändå angenämt.

1. Dan Aykroyd gör också en slemroll som en före detta vicepresident som nu leder Tamerlane. Han syns i och för sig enbart på en videoskärm, men dominerar ändå på sitt sätt.

2. När Yonicas tilltänkta man planerar att spela in en sexvideo på förhand för att tjäna pengar får han ett annorlunda straff av sin far: pappan spottar i sonens näve och använder den sedan för att ge honom örfilar.

3. Det är lite lustigt att de valt namnet Omar Sharif på en av karaktärerna i och med att en tämligen känd skådespelare heter så. En annan karaktär presenteras som "Peter Parker" och det skulle inte förvåna mig om fler redan etablerade namn finns med som karaktärsnamn i filmen.

ANDERS JAKOBSON (2008-12-06)