En fin historisk thriller

Att ta ett helt land till domstol är ingen liten och lätt sak. Att det sedan hänt på riktigt, och att de som gjorde det faktiskt vann, gör det ännu mer imponerande. Det, liksom en skrämmande tillbakablick på judeförföljelsen för över 70 år sedan, är precis vad man får ta del av i den här finstämda och spännande filmatiseringen.

Drygt femtio år efter att den österrikiska kvinnan Maria Altmann (Helen Mirren) flytt från andra världskrigets Wien bestämmer hon sig för att försöka få tillbaka lite av den konst som nazisterna stal från hennes familj. Hon väljer ut en ung advokat, Randy Schoenberg (utmärkt spelad av Ryan Reynolds), som med sina rötter i Österrike ska kunna ge dem en fördel i kampen om konstverken. Problemet är bara att Randy har lite intresse för sin familjs historia och mest tackar ja för att han ser stora pengar på horisonten.

Det går till en början bra för de två men snart stöter de på patrull i form av omöjlig byråkrati i Österrike. Genom sina efterforskningar börjar dock Randy förstå mer om sin historia och varför de där konstverken är värda så mycket på ett känslomässigt plan. Så med förnyad kraft och beslutsamhet satsar han allt på att driva fallet ända upp i den amerikanska högsta domstolen.

Det är en finstämd och lagom doserad thriller som regissören Simon Curtis satt ihop. Samspelet mellan Helen Mirren och Reynolds är angenämt och det uppstår aldrig en tråkig stund. Filmen blandar nutid med dåtid för att sätta in tavelstölderna i rätt perspektiv och sammanhang och även det fungerar väl. Det som väger in lite negativt går inte att beskylla någon för. Filmen är baserad på en dokumentär om turerna kring konstverken och även om man inte sett den, eller känner till historien, är det lätt att förutse hur det kommer att sluta. Nu gör det inte så mycket då "Kvinnan i guld" håller stilen rakt igenom. En fin film som dock inte lämnar något större avtryck för eftervärlden.

Här finns en presskonferens från ett galleri i New York inför filmens release. De pratar mycket om handlingen i filmen och framförallt om konstverken, men tyvärr inte mycket som låter intressant i mina öron. En bakom kulisserna-film är däremot av skarpare värde. Inget revolutionerande utan av vanligt snitt där skådespelare och regissör får komma till tals. Men en sak sticker ut ur mängden och det är att verklighetens förlaga till Reynolds advokat får ganska fria tyglar att kommentera såväl sin egen inblandning som hur han porträtteras i filmen.

Allting avrundas med ett kommentarspår av regissör och producent, men den hoppade jag över denna gång. Känns som att filmen talar för sig själv och vad mer det finns att veta är inte särdeles intressant.

1. Verklighetens Maria Altmann dog 2011 men hon förekommer i intervjuer i extramaterialet där man kan höra henne återge sina tankar före och efter tavlornas återkomst.

2. Maria Altmanns fick ett diamanthalsband när hon gifte sig. Det sägs att det letade sig till halsen på Hermann Görings fru.

3. I en nervös (för Ryan Reynolds karaktär) scen under domstolsförhandlingarna ställer en domare en invecklad första fråga varpå Reynolds ser helt borta ut och efter en stund ber domaren upprepa frågan. Domaren i sin tur blir lika ställd och svarar att han inte minns den. En smått bisarr ordväxling som får den spända rättssalen att brista ut i skratt. Tydligen är den i stort sett sann.

THOMAS HELSING (2015-12-05)