Bourne korsad med Rainman

En alternativ rubrik till den här recensionen skulle kunna vara "Den autistiske antihjälten", för det är den rollen Ben Affleck spelar i "The Accountant", en annorlunda och bra thriller. Inledningsvis ser vi hur Afflecks karaktär, runt 30 år tidigare, är en känslig pojke med tics och mumlande som blixtsnabbt lägger ett pussel med baksidan uppåt. Parallellt med detta lär vi oss att pojkens pappa är en militär som flyttar runt mycket och den enda riktiga vän pojken har är sin fullt fungerande bror. Militärpappan är helt emot psykologisk hjälp och anser att det enda sättet att bota pojkens problem med skapt ljus och höga ljud är att utsätta honom för ännu mer av just den varan.

I nutid heter pojken Christian Wolff och är en revisor med en egen liten firma. Han har sina tics i schack och använder sin smarta mattehjärna till att lösa ekonomiska problem för vanligt folk på ett torrt och korrekt sätt. Men det är bara det ena benet av hans verksamhet. Den andra är att han kallas in för att lösa riktigt kluriga ekonomiska problem hos aktörer som hanterar mycket pengar, emellanåt på inte helt legala vis. Får Christian fokusera löser han vad som helst. Christian är dock känd hos Finansdepartementet. Eller, de vet att de finns en figur som rör sig kring kända kriminella personer, men de har varken ansikte eller namn på honom. Ekobrottsdirektören Ray King (JR Simmons) anställer en ny analytiker Marybeth Medina (Cynthia Addai-Robinson) vars enda uppgift blir att identifiera revisorn.

Samtidigt får Christian ett nytt komplicerat uppdrag. Framgångsrika, och helt legala företaget Living Robotics misstänker att pengar läckt från deras finanser under en längre period och Christian suger tag i de senaste 15 årens bokföring. Företagets egen revisor Dana Cummings (Anna Kendrick) var den som hittade avvikelserna men initialt vill Christian inte ha hennes hjälp, men när han väl hittat läckan har han plötsligt satt sig själv och Dana i fara och med en lönnmördare efter sig får Christian visa vem han egentligen är.

"The Accountant" är stundtals lite komplicerad på ett bra vis. Det är många frågetecken som gör att man fokuserar på filmen och funderar på vad som händer och hur allting hänger ihop. Det är bra - en thriller som berättar vad som händer extremt tydligt hela tiden blir man inte glad av. Den här historien känns genomarbetad och seriös. Affleck gör en mycket bra insats som någon sorts kombination av Rainman och Jason Bourne, och det blir en ny typ av karaktär som jag inte riktigt kan påstå att jag sett tidigare.

I övrigt är filmen fylld av fina insatser från stabila skådespelare och det gör "The Accountant" till en riktig kalasfilm. Smart, spännande och bra hela vägen.

Tre featuretter på sammanlagt 25 minuter ungefär betar av karaktären Christian Wolff och gestaltningen Ben Affleck gör utifrån lite olika synvinklar. Först rent generellt, och sedan med fokus på autismen och actionhjälten. Inget extramaterial man golvas av men ett godkänt komplement.

1. Det binära talet 1000100 har viss betydelse i filmen. Varianten 1001 kan också noteras.

2. Ben Affleck har sagt att rollen är en av hans favoriter bland alla karaktärer han gjort. Det märks. Han spelar seriöst och bra.

3. Filmen är ännu en av de filmer som legat på "The Blacklist" och skvalpat. Under en period fanns det en idé om att Mel Gibson skulle göra huvudrollen och bröderna Coen skulle stå för regin. En intressant kombination man kan fundera en liten stund på.

ANDERS JAKOBSON (2017-03-29)