tar man död en franchise

"Batman & Robin" är den sista av 90-talsfilmerna om Batman och den tydligt sämsta av dem som definitivt satte stopp för franchisen. Problemet med filmen är att den tappar kontrollen över storyn och helt enkelt kör slut på hela sagan. Joel Schumacher stod återigen för regin och i rollen som Batman/Bruce Wayne tog George Clooney över stafettpinnen, medan resten av den huvudsakliga rolllistan är intakt.

Batman och Robin (Chris O'Donell) har nu etablerat sig som the dynamic duo/caped crusaders (även om begreppen inte används i filmen) och möter här i huvudsak skurken Mr Freeze (Arnold "One-line" Schwarzenegger), en före detta forskare som ramlat ned i en cistern med kryogenisk nedkylningsvätska som förvandlade honom till en... "kall" typ. Mr Freeze behöver diamanter för att hålla kylan i sin specialgjorda dräkt och gör därför ett antal inbrott för att skaffa fler ädelstenar. Hans huvudsakliga mission är dock att utveckla en maskin för att bota sin fru som är nedfrusen efter ett svårt fall av McGregors syndrom (fiktiv sjukdom som söver ned folk).

I en annan del av världen forskar Pamela Isley (Uma Thurman) efter ett sätt att bevara djur och natur (med Wayne Enterprises som ekonomisk support), men hennes mentor Dr Woodrue (John Glover) har använt de mesta pengarna - och resultatet av hennes forskning - för att ta fram en supersoldat, Bane, att sälja till terroristorganisationer. När Isley upptäcker detta försöker Woodrue mörda henne men en blandning av kemikalier (ständigt dessa kemikalier!), djur och växter förvandlar Isley till giftiga bombnedslaget Poison Ivy, som givetvis ser Wayne Enterprises som roten till allt ont.

Inte helt oväntat kommer Mr Freeze och Poison Ivy att samarbeta och den senare lyckas med sina förföriska egenskaper skapa en spänning mellan Batman och Robin där en splittring väntar runt hörnet.

Under allt detta har vi fått veta att Waynes trofasta betjänt Alfred (Michael Gough) är döende i en lindrigare version av McGregors syndrom och till Wayne Manor har hans systerdotter Barbara (Alicia Silverstone) anlänt. Barbara är till synes den duktiga engelska collegestudenten, men hon har en del egna hemligheter vilket sedermera leder till att hon iklär sig rollen som Batgirl.

Alltså har den dynamiska trion fullt upp med skurkar som vill ta över världen samtidigt som de måste bota Alfred - med Mr Freezes hjälp.

Lustigt nog är det den Oscarsbelönade manusförfattaren Akiva Goldsman som skrivit den här filmen (lyckligtvis några år innan prisvinnande "A beautiful mind"), som han nominerades till en Razzie för. Och det är en jäkla soppa han totat ihop. Jag tror inte Mr Freeze har en enda replik som inte är en ordvits/försök till one-liner om is, snö och kyla, och i och med att det är one-linemästaren Schwarzenegger som levererar dem så blir det snudd på parodiskt.

Karaktären Mr Freeze föddes 1959 som en skämtkaraktär i serietidningen och var faktiskt med i 60-talsserien på tv, och känns något missanpassad i det universum som skapats i filmserien. Återigen spökar den gamla tv-serien och det speglar sig i Batman och Robins agerande som bara blir mer och mer osannolikt. Trots att de inte har superstyrka eller några magiska egenskaper (vilket var hela poängen med figurerna från första början, att de förlitade sig på sin egen fysik och intelligens) så finns det ingenting de inte klarar av. Att sedan Batgirl stoppas in i mixen känns som ett desperat drag att få in ännu fler karaktärer i filmen och det hela slutar i någon sorts förstoppning där det helt enkelt inte gick att fortsätta på den här filmserien. Man hade målat in sig i ett hörn och det fanns ingenstans att ta vägen.

Lite tråkig final på en annars ganska underhållande filmserie. Men lyckligtvis är konceptet kring "Batman" för bra för att dö med en halvkalkon som "Batman & Robin".

I del sex av dokumentärserien "Nattens riddare på film", som i och med denna del avslutas, får vi vara med om något så udda som ett gäng filmskapare som sitter och ber om ursäkt för vad de gjort. Det hör ju knappast till vanligheterna! Joel Schumacher är uppriktigt ledsen om folk blev besvikna på filmen och menar att instruktionerna från filmbolaget var att göra en mer familjevänlig och lättare film och dessutom mer "leksakig" (leksaksbolagen var involverade från starten och var med och designade bland annat Batmobilen), men han gör också det hedervärdiga och tar på sig skulden för slutresultatet. I denna dokumentär får vi äntligen svaret på hur bröstvårtorna dök upp på dräkterna!

I genomgången av hjältarna (Batman, Robin och Batgirl) är den stora behållningen när George Clooney beskriver hur han spelade Bruce Wayne: "Jag försökte spela honom som en duktig doktor... i en populär tv-serie" - humor. Genomgången av skurkarna (Mr Freeze, Poison Ivy och Bane) ger så klart bakgrundshistorierna till dessa figurer. I fallet Mr Freeze är det ganska kul att trots att figuren ursprungligen kommer från Bob Kanes serie, så utvecklades hans bakgrundshistoria i den animerade "Batman"-serien och plockades in som grund till "Batman & Robin".

Den sista omgången av "Beyond Batman" - där vi tittar på produktionsdesignen, fordonen, konstymerna, makeupen och de visuella effekterna - går på temat att allt är större och djärvare, men vid det här laget börjar det bli lite tröttsamt. Chris O'Donnell uttrycker det bäst: "Det var som att vara i en leksaksreklam - plötsligt hade vi nya dräkter mitt i filmen utan att veta hur det hängde ihop med storyn".

Slutligen en bortklippt scen och några musikvideor. På första skivan finns trailers och ett kommentarspår med Joel Schumacher. Jag har inte lyssnat men jag misstänker att han sitter och ursäktar sig i det också.

1. När filmen var på gång var det stort hallå i kvällstidningarna om att svenska fotomodellen Vendela Kirsebom skulle göra en "stor" roll i filmen. Det visade sig att hon spelade fru Freeze som inte har en enda replik i hela filmen.

2. Enligt Batman-mytologin hade Batgirl aldrig något släktskap med Alfred. Den mest etablerade Batgirl:en (av många) hette dock Barbara och var kommissarie Gordons dotter.

3. De enda skådespelarna som varit med i samtliga fyra 90-talsfilmer är Michael Gough (Alfred) och Pat Hingle (Kommissarie Gordon). Skådespelarna Kimberly Scott och Michael Paul Chan är båda med i "Batman Forever" och "Batman & Robin" men spelar olika karaktärer.

ANDERS JAKOBSON (2005-11-09)